– Endring ga meg muligheten til å følge en gammel drøm, sier Janne Karin Vernø.

Da Janne Karin mistet jobben tok hun et valg: – Jeg fulgte drømmen min

– Det tar litt tid før de store solide kundene er på plass.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det enkle svaret er endring. Jeg har jobbet som både kommunikasjonsdirektør og kommunikasjonsansvarlig og har vært i mange endringsprosesser. Så ble jeg selv berørt av endring, der jeg jobbet var det behov for omstillingsgrep. Da måtte jeg se meg om etter ny jobb eller følge en gammel drøm, så valgte jeg det siste.

Det sier Janne Karin Værnø.

Hun har nå etablert sitt eget kommunikasjonsbyrå i Bergen.

Skummelt

– Endring ga meg muligheten til å følge en gammel drøm, sier hun.

Værnø har lang erfaring fra både mediene og kommunikasjonsbransjen. Men da hun jobbet i Norce, som leder for fellestjenester, ble hun, sammen med en rekke andre, arbeidsledig som følge av nedbemanninger sommeren 2020.

Tiden etterpå brukte hun til å finne ut hva hun skulle gjøre. Søke på faste jobber eller starte for seg selv.

Det ble det siste og denne uken lanserte hun nettsidene for sitt nye kommunikasjonsbyrå, JKV kommunikasjon og coaching.

Hun innrømmer at det er skummelt å ta steget full ut.

– Det er klart det er skummelt og en risiko ved det, men det kan jo gå bra og. Det vil jeg ikke vite uten at jeg prøver, sier hun.

Vernø sier at endringen ikke var planlagt, men da den kom var det noe med å se muligheten og ta den.

Må skaffe seg kunder

– Det er lettere når man er i den situasjonen enn når man er i fast jobb, sier hun.

Foreløpig er hun bare i startgropen og har ikke sikret seg mange større kunder.

– Det tar litt tid før de store solide kundene er på plass. Men jeg er takknemlig for den responsen jeg har fått så langt, det gir meg tro på at det er etterspørsel etter den kompetansen jeg har å tilby, sier hun.

Vernø har erfaring som journalist i NRK gjennom flere år, hun har etter det vært innom alt fra Elle interiør som redaksjonssjef, redaktør og kommunikasjonssjef i Egmont Hjemmet Mortensen, Geelmuyden Kiese og Forsvaret, for å nevne noe.

– En av mine styrker er at jeg har erfaring. Jeg er en erfaren rådgiver og har jobbet med mediehåndtering, strategi, endring og kriser, sier hun.

Nå gjelder det å bygge opp sin egen portefølje.

– Jeg vet jeg må ha is i magen for å komme i en situasjon hvor jeg har en stødig strøm av kunder og oppdrag. Men jeg gir meg selv tid, jeg må jobbe med å forstå kunders behov og tilpasse min kompetanse. Jeg gir meg selv litt tid, for alle vet at det tar tid å bygge opp noe nytt, sier hun.

Powered by Labrador CMS