Slik svarte hotellsjefen på rasistisk klage fra kunder – nå blir han hyllet i sosiale medier
– «Det er med stolthet jeg kan informere om at gjester med slike holdninger ikke er velkomne på Bårdshaug Herregård»
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hotelldirektør Magnus Müller Lysholm på Bårdshaug Herregård i Orkanger, har ikke for vane å svare ut kundehenvendelser, men det hender han ser seg nødt til å gjøre unntak. Nylig fikk han oversendt en henvendelse som opprinnelig ble sendt til hotellets resepsjon. Den kunne han ikke unngå å svare.
– En slik henvendelse er det helt riktig at jeg adresserer, sier Lysholm til KOM24.
– Dette står vi godt i
18. oktober fikk Bårdshaug Herregård tilsendt en e-post med en klage.
«… Dette ble en fin ramme rundt vår lille feiring. Vi stusset litt på hvordan kelneren tiltalte oss. Han var veldig direkte og brukte litt merkelig språk. Forstår at han er utenlandsk, men hangar ikke så tilbakeholden og «mild» som en forventer at en servitør skal være. Dessuten tiltalte han sin kollega som «Bro/bror». Merkelig for oss halvgamle heilnorske… Kanskje dere tar en runde på dette? Tror det er lurt. Det passer absolutt ikke på Bårdshaug… Vi kommer igjen ved en senere anledning.»
– Hva skal man si om slike meldinger? Dette er absolutt ikke ok på noen som helst måte, og heldigvis er ikke dette noe vi vanligvis finner i innboksen vår. Men her så jeg virkelig ingen annen mulighet enn å ta et aktivt standpunkt.
Lysholm og ledelsen diskuterte klagen internt, og samme kveld ble klagen svart.
«Det er med stolthet vi kaller hverandre Habib, bror, kollega og venn. Bårdshaug Herregård er en arbeidsplass for alle, noe vi med stolthet viser på jobb hver dag. Det at to kollegaer tiltaler hverandre med «Bro/bror» er for oss et tegn på en hyggelig og artig tone, akkurat slik det skal være i et godt arbeidsmiljø.
Deres usaklige tilbakemelding på vår kollega om at dere «Forstår han er utenlandsk, men…» og måten dere titulerer dere selv som «halvgammel heilnorske», anser vi som rasistiske ytringer mot en av våre egne.
Det er med stolthet jeg kan informere om at gjester med slike holdninger ikke er velkomne på Bårdshaug Herregård. Kanskje dere kan ta en runde på dette internt hos dere?
Tror det er lurt. Det passer ikke i Norge i 2022.»
– Rasistiske ytringer er ikke akseptabelt og vi har adressert dette fordi vi synes det er viktig å løfte dette opp og fram. Og dette står vi godt i.
Ikke assosieres med slike holdninger
På Bårdshaug Herregård jobber det 14 ulike nasjonaliteter, og det var Lysholms besteforeldre som startet opp Bårdshaug Herregård. Siden 2015 har Lysholm hatt rollen som hotelldirektør, og i løpet av hans tid har han aldri mottatt en slik henvendelse skriftlig.
– Det har vært et par opplevelser, men da i muntlig form. Og de har vi håndtert på tilsvarende måte. For når det gjelder trakassering, mobbing og kommentarer grunnet legning, kjønn, religion, så skal vi ta tak i dette. Vi er en familiebedrift, og alle de som jobber hos oss er en del av familien.
E-posten ble besvart på kveldstid, og hotelldirektør Lysholm la selv ut en Facebook-post onsdag kveld der han har sensurert navnet til innsenderen av klagen.
– På den ene siden etterstreber vi at gjestene våre skal føle seg ivaretatt med hensyn til anonymitet og taushetsplikt. Men som en del av lokalsamfunnet har vi tatt en vurdering og kom fram til at vi viser korrespondansen for å gi folk hele bildet, men holder avsender anonym.
En viktig kamp
Tilbakemeldingene har vært mange, og har strukket seg langt utenfor lokalsamfunnet til hotellet i Orkanger i Trøndelag.
– Denne klagen ble godt diskutert og forankret i ledergruppen, og de ansatte ble selvfølgelig informert. Ettersom klagen ble lagt ut på Facebook på kveldstid, var vi forberedt på at det ville komme en del reaksjoner.
Lysholm ønsket selv å ta seg av alle tilbakemeldinger. Innlegget har fått en stor rekkevidde og i skrivende stund er det over 300 som har kommentert og flere tusen som har reagert.
– Vi har fått et enormt antall støttende tilbakemeldinger, men det vil alltid være noen negative kommentarer innimellom. Men uansett hva som kommer i kommentarfeltet står vi stødig i det.
Innlegget fikk raskt oppmerksomhet og hotelldirektøren har vær i kontakt med avsender av klagen. Han har ingen plan om å utlevere personen som sendte den.
– Vår intensjon er ikke å utlevere noen, men jeg må innrømme at jeg ble skikkelig perpleks da jeg leste denne e-posten for første gang, og jeg er glad for at jeg tok meg en pause og pustet, før vi svarte.
Han synes dette er en viktig kamp å ta.
– Vi er garantert ikke de eneste som mottar slike meldinger, og min første reaksjon var «Hva gjør vi nå?», da jeg leste den. Men etter en stund ble det tydelig hvor viktig det er å ta disse kampene, og eventuelt den risikoen det fører med seg. Vi står godt i det – og det bør flere gjøre også.