– Jeg tror rollen i Hafslund passer meg litt bedre, fordi jeg er nok flinkere til å skape verdi for merkevarer som er etablert og forvalter en del verdi i merkevaren sin, sier Håkon Tønnessen.

Håkon forlater NoA Ignite til fordel for Hafslund

Blir merkevaresjef femten år etter at han først jobbet i Hafslund.

Publisert

For femten år siden startet Håkon Tønnessen i en jobb for Hafslund kundeservice, og snart returnerer han til selskapet – men denne gangen som merkevaresjef.

– Det føles litt som om ringen sluttes, sier Tønnessen, til KOM24.

Fra blindsonen

I sommer begynner han i stillingen som VP Brand, og forlater NoA Ignite hvor han har vært markedssjef siden høsten 2021.

– Denne muligheten kom litt fra blindsonen fordi jeg hadde ingen planer om å bytte jobb nå, men samtidig var det en mulighet jeg ikke kunne unngå å se litt nærmere på.

En av de viktigste jobbene han står overfor som merkevarsjef er å løfte merkevaren og folks oppfattelse av hva Hafslund faktisk gjør for samfunnet.

– Mange tror nok at Hafslund fortsatt er en børsnotert strøm- og nettleverandør, og kanskje til og med at de fortsatt selger alarm, men Hafslunds samfunnsoppgave er å utvikle en bærekraftig verden med fornybar energi. Og det er en stor og viktig oppgave å skulle endre folks persepsjon av selskapets samfunnsrolle.

Bygge struktur og relasjoner

Hafslund eies av Oslo kommune og eier halve Eidsiva-konsernet. De to konsernene inkluderer datterselskapene Hafslund Eco Vannkraft, Hafslund Ny Energi, Hafslund Oslo Celsio og Elvia og har nær 2000 ansatte.

– Først og fremst gleder jeg meg veldig til å begynne i sommer for å bli kjent med alle folkene. Det er for tungt å flytte en så stor og etablert merkevare alene, så det blir både viktig og gøy å bygge opp en struktur med verdifulle relasjoner som kan gjøre signifikante endringer.

Tønnessen har siden det første møtet med Hafslund blant annet jobbet nesten åtte år i Red Bull i Norge og hovedkontoret i Østerrike, før han deretter har hatt ulike roller i Db (tidligere Douchebags) og sist i NoA Ignite (tidligere Making Waves).

– Jeg har gode erfaringer fra alle steder jeg har jobbet og synes det er trist å forlate NoA. Både folkene som er der og reisen NoA skal ut på er veldig spennende, men jeg tror rollen i Hafslund passer meg litt bedre, fordi jeg er nok flinkere til å skape verdi for merkevarer som er etablert og forvalter en del verdi i merkevaren sin.

Trigges av oppdraget

Han ser han fram til flere viktige oppdrag i rollen som VP Brand.

– Hafslunds samfunnsoppdrag trigger meg veldig og det ligger fortsatt mye urørt potensial i merkevaren. Jeg synes det er en spennende utfordring å jobbe med en merkevare som trenger en endring og en ny kurs, i alle fall persepsjonen hos målgruppen. Og det er også her jeg har mest erfaring, nemlig med å forvalte allerede godt etablerte merkevarer.

Han ser også fram til å bli en del av et stort lag av kolleger og selskaper.

– I NoA blir man godt kjent med alle kundene man jobber med, men man jobber likevel langt mer på egenhånd. I Hafslund er jeg avhengig av å få med alle i samme retning og bygge et godt lag som jobber mot samme mål, og med det oppdraget Hafslund står overfor, er det umulig å bare kjøre på alene.

Han beskriver det som en omfattende oppgave i tiden fremover.

– Skal man endre folks tankesett er det ikke et ukjent knep å bruke historiefortelling som skaper emosjoner hos målgruppen, og det tror jeg at jeg i større grad får muligheten til nå.

Powered by Labrador CMS