– Vi har valgt å la team og avdelinger selv bestemme når de skal være sammen på kontoret og når den enkelte velger selv, sier kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev.

Storebrand satser på hybrid kontortid i fremtiden

– Det handler om å finne balansen mellom det som fungerer bra for individet, og det som gjør at kollektivet fungerer optimalt, sier kommunikasjonsdirektøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Før sommeren startet Storebrand med det det de har kalt for kontortrening.

– Alle medarbeidere fikk mulighet til en fast dag i uken på kontoret for å kunne treffe kolleger og komme inn i rutinene, sier kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev.

Fra midten av august økte tilstedeværelsen og det blir stadig mer liv på kontoret.

– Det er herlig, for den sosiale delen av en arbeidsplass er viktig, og vi ser at mange setter pris på muligheten til å endelig treffes.

Holder på frihet og fleksibilitet

Fremtidens kontortid i selskapet blir en hybrid løsning.

– Med det mener vi for det første at vi ser på kontoret som kjerne, fordi det fysiske møtet mellom mennesker er viktig for å knytte bånd. Dette gir også en boost til det digitale samarbeidet.

Men Assev forsikrer at de skal videreføre friheten og fleksibiliteten til å jobbe fra andre steder.

– Vi har valgt å la team og avdelinger selv bestemme når de skal være sammen på kontoret og når den enkelte velger selv. Det handler om å finne balansen mellom det som fungerer bra for individet og det som gjør at kollektivet fungerer optimalt.

De skal fortsette med møter som er helt digitale, helt fysiske og midt imellom.

– Det blir viktigere enn før å ha tydelige mål med møtene, og definere når det forventes fysisk oppmøte. Når det gjelder digitale møter har vi erfart at for eksempel store allmøter fungerer mye bedre digitalt enn fysisk, så dette kommer vi til å fortsette med.

Viktig med internkommunikasjon

Allerede i april 2020 ble prosjektet «Future Storebrand» etablert.

– Vi ønsket å se forbi pandemien og forberede oss på det som kom etterpå. De fleste forventer at vi skal ta vare på de positive sidene ved å jobbe fra andre steder enn kontoret, samtidig som vi skal bruke tid og ressurser på å være sammen og bygge gode relasjoner og kultur. Vi opplever at medarbeiderne i Storebrand ser frem til den nye måten å jobbe på.

Prosjektet har vært bredt sammensatt fra hele organisasjonen og med representanter fra tillitsvalgte og verneombud.

Selskapet bruker mange kanaler for å kommuniserer arbeidslivet etter korona til alle ansatte.

– Vi bruker Yammer og intranett til hele organisasjonen, til ulike ledergrupper i Teams, og selvsagt gjennom egne møter. I tillegg bruker vi LinkedIn aktivt for å kommunisere dette – og her når vi gjennom til mange egne medarbeidere.

Snart arrangeres den årlige Storebrand-dagen, som skal gi et kompetanseløft i organisasjonen.

– Strategien og retningen er satt, men vi er også åpne om at det er mye vi skal lære fremover, og i år vil temaet være det nye arbeidslivet etter korona.

Powered by Labrador CMS