– Det er en gammeldags tanke at man må til kontoret for å utføre jobben sin
Byråledere forbereder seg på å returnere til kontoret.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Nøyaktig hvordan hverdagen vår blir etter pandemien er ennå ikke avklart, men to ting vet vi allerede nå: Vi skal ikke være på hjemmekontor hele tiden, og vi skal heller ikke jobbe som vi gjorde før pandemien traff oss, sier Starcom-sjefen Camilla Halleraker.
Trigger-sjef, Bente Kvam Kristoffersen synes det er positivt hvordan de ansatte har styrt mer av arbeidsdagen sin selv.
– At folk har vent seg til å ta seg en tur ut midt på dagen med hunden sin, eller at man trener i lunsjen er noe jeg tenker vi skal ta med oss videre. Så lenge folk leverer det de skal så kan de gode ideene like godt komme mens man er på en løpetur som på kontoret tenker jeg.
Hun er spent på hvordan bruken av kontoret og kontorets rolle utvikler seg fremover.
– Jeg tror vi i større grad må tilpasse kontoret etter behov og ønsker hos ansatte vs leveransekraft ut i markedet. Det er en gammeldags tanke at man må til kontoret for å utføre jobben sin. Og den tanken var utdatert allerede før pandemien, som har bevist at hjemmekontoret faktisk fungerer og at folk ikke gjemmer seg bort., sier Kristoffersen.
Om det skal innføres faste dager på kontoret, avventes enn så lenge.
– Vi ønsker å overvåke og se på hvordan vi sammen kan finne optimale løsninger uten at det skal være for mye regler. Slike regler kan fungere, men det kan også virke mot sin hensikt «å tvinge» folk inn enkelte dager i uka.
Kommuniserer smittevern
Nå som de fleste har fått sin første vaksinedose, rapporteres det om færre bekymringer fra de ansatte. Men i Starcom, Trigger og Morgenstern vil smittevernstiltak fortsatt stå i fokus, for at de ansatte skal føle seg trygge når de vender tilbake til kontoret.
– Vi fortsetter å kommunisere regler rundt avstand, vi har ekstra smitteverntiltak knyttet til oversikt over de som er på kontoret, hyppigere rengjøring og antibac stativ ved inngangen. Vi pålegger folk å ha hjemmekontor, hvis man ikke føler seg helt frisk, og tar smittevernet på alvor også videre fremover. Når vi ser på sykefraværet i Trigger så er dette noe av det mest positive med pandemien. God hygiene gir rett og slett mindre sykefravær, sier Kristoffersen.
Hos Morgenstern er det store lokaler, slik at ansatte kan ha god avstand til hverandre, og de vil fortsatt oppfordres til å ta gode forholdsregler når det gjelder smittevern.
– Vi opplever at de aller fleste foretrekker å jobbe fra kontoret, og at dette stort sett er mest effektivt, og alle har uttrykt at de gleder seg til å komme tilbake til kontoret og møte kollegene sine igjen. Vi er store tilhengere av å møte kundene våre fysisk, og tror vi kommer frem til bedre løsninger på den måten. Vi praktiserte hjemmekontor etter behov før korona, sier byråleder Mona Larsen i Morgenstern.
Halleraker har vært opptatt å kommunisere godt med alle ansatte under hele pandemien, og har forsøkt å ta individuelle hensyn så langt det lar seg gjøre. Og dette vil de fortsette å praktisere når de returner til kontorene i Oslo.
– Jeg oppfatter at de aller fleste gleder seg enormt til å treffe kollegene sine igjen. Heldigvis har gjengen i Starcom og Publicis et usedvanlig godt samhold, og en like stor tilpasningsevne. Derfor er jeg helt sikker på at vi vil finne gode løsninger på de utfordringene som kan komme. Når vi klarte overgangen til 100 prosent hjemmekontor i mars 2020, skal vi helt sikkert også klare å finne tilbake til kontorene på en fin måte.»
Stor belastning
Kristoffersen i Trigger sier de har levert gode faglige og økonomiske resultater på tross av hjemmekontor i lang tid, men at det har kostet for de ansatte.
– Slitasjen på folka våre har vært høy både fysisk og psykisk. Det er mye mer krevende å jobbe kreativt fra avstand og vi lever av kreativitet.De fleste gleder seg til en mer normal hverdag og til å ha mer kontakt med kollegaene sine. Der det er bekymringer må man som leder og ansatt gå i dialog og finne løsninger. Det handler om å finne en trygghet der begge parter må tilpasse seg.
Allerede før pandemien brøt ut, var friheten for Trigger-ansatte høy, og internkommunikasjonen har derfor ikke krevd store endringer.
– Men når det er sagt øker behovet for informasjon om det som «skjer på huset» når flere jobber hjemmefra, og som leder må man passe enda mer på at alle får med seg samme informasjon uavhengig av hvor man befinner seg.
Savnet etter å møte kolleger, kunder og samarbeidspartnere er stort, og Kristoffersen gleder seg til å åpne opp for fullt så raskt som mulig.