Urinveisinfeksjon kan komme av å gå for lenge med vått badetøy. Legetjenesten vil nå øke bevisstheten med tørre truser. Fra vareautomaten leveres moteriktige, tørre og rene truser signert Kari Traa på minuttet.

Maja.no tilbyr tørre truser til våte badegjester: – Fokuset på kvinnehelse har aldri vært så aktuelt som nå

Den digitale legetjenesten ønsker å sette fokus på kvinnehelse gjennom tørre truser til badegjestene på Sørenga.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forrige uke plasserte Maja.no ut en vareautomat som ga ut gratis tørre truser til badegjestene på Sørenga. Tiltaket er et av flere steg for å sette fokus på urinveisinfeksjon, et kvinnehelseproblem som rammer halvparten av alle kvinner minst én gang i livet.

- Gjennom å gi ut tørre, rene og kule truser til badeglade jenter i sommervarmen, håper vi å sette fokus på urinveisinfeksjon som en stor kvinnehelseutfordring. Vår egen lege bidro med svar på spørsmål badegjestene hadde om urinveisinfeksjon og andre helseutfordringer og vi filmet stuntet slik enda flere kan få med seg det viktige budskapet, sier Martine Flatlie, CMO i Maja.no.

Urinveisinfeksjon er den vanligste bakterieinfeksjonen hos kvinner og oppstår mye hyppigere i sommersesongen. En av grunnene til dette er at mange går for lenge med vått badetøy. Maja.no ønsket å øke bevisheten rundt sammenhengen mellom vått badetøy og urinveisinfeksjon gjennom et trusestunt på Sørenga, et populært badested i Oslo.

Truseautomaten er blitt et populært tilbud på Sørenga, og bidrar til å minske sjansen for urinveisinfeksjon.

Moteriktige truser

Fra vareautomaten leveres moteriktige, tørre og rene truser signert Kari Traa på minuttet.

Flatlie legger til at fokuset på kvinnehelse har aldri vært så aktuelt som nå. Det er høysesong for urinveisinfeksjon som er et stort kvinnehelseproblem, spesielt hos unge jenter.

– Av den grunn passer det helt perfekt å vise frem en lettvint og god løsning i en form som kler Maja.no. I tillegg håper vi at aktiviteten vil være med på å vekke et engasjement for andre kvinnehelseutfordringer og at vi trenger spesialiserte tjenester for kvinnehelse.

Automaten er et produkt i samarbeid med reklamebyrået Morgenstern som først gikk til maja.no med idéen. Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg forteller til Kampanje at det gikk lynraskt fra idéen ble presentert, til automaten sto klar på brygga.

Tabulagt tema

Maja.no mener at det skal være enkelt, trygt og raskt å få legehjelpen man trenger, samtidig som det er rom for åpenhet og dialog rundt kvinnelige helseutfordringer. I tillegg er maja.no med på å bryte ned tabubelagte temaer om sex og kvinnehelse. De har en leken profil og har derfor også muligheten til å kommunisere på en iøynefallende måte.

Tidligere har de stått bak utendørsreklame med slagordet «Litt som kolonial.no, bare for tissen din» som viser tjenestens lekne profil, selv om de behandler seriøse tema. Maja.no viser tydelig at de har god målgruppeforståelse og at de flinke til å finne arenaer for å møte målgruppen der de er.

- Mange leger blir fremstilt som veldig seriøse typer, men vi prøver å gå litt bort i fra dette og heller møte målgruppen på deres premisser, sier Flatlie. På denne måten kan vi engasjere, skape dialog og bryte ned tabubelagte temaer om kvinnehelse.

Powered by Labrador CMS