Kom-sjefen har en travel førjulstid:
– Det gir en enorm dybde til hverdagen
Desember er årets travleste måned for Frelsesarmeens kommunikasjonssjef Geir Smith-Solevåg. Midt i hektiske dager jobber han med å finne de rette ordene og kanalene for å mobilisere støtte til dem som trenger det mest.
I 1901 ble Julegryta satt ut for første gang. Behovet for hjelp er ikke mindre i 2024. Det er større enn på lenge.
– Vi ser mennesker som ikke bare mangler mat på bordet, men som også samtidig opplever den psykiske belastningen ved å ikke kunne forsørge seg selv for første gang. Dette oppleves som en dobbel krise for mange, sier Smith-Solevåg.
Fryser tiden
I desember har Frelsesarmeen satt ut rundt 250 julegryter over hele landet for å bistå mennesker i krise.
For å mobilisere støtte er kommunikasjon helt avgjørende. I år har organisasjonen lansert en landsdekkende kampanje med Los & Co, der tiden «fryses» for å rette oppmerksomheten mot fattigdomsproblematikken i Norge.
– Det har gjennom hele vår historie vært viktig å dokumentere de utfordringene vi ser i samfunnet, og kommunisere løsninger. Årets julekampanje er en forlengelse av dette arbeidet, sier Smith-Solevåg.
Dette er den tredje Julegryta-kampanjen byrået har utviklet for Frelsesarmeen, og kreatørene Charlotte Bakken og Ragnar Roksvåg beskriver den som en av årets viktigste prosjekter.
– Vi har vært opptatt av å lage en kampanje som når fram til alle, og ikke bare til dem som kjenner Frelsesarmeen fra før. Derfor går vi rett på sak og sier det som det er. For at filmene skal vekke oppmerksomhet og nå ut med budskapet, stopper vi tiden og fryser omgivelsene, forklarer kreatørene.
I tillegg har Los & CO utviklet et julebarometer.
Fattigdom i vekst
Frelsesarmeens fattigdomsbarometer viser at fire av ti har fått dårligere råd det siste halvåret, og nesten én av fem vurderer å kutte hele eller deler av julefeiringen.
– Kommunikasjon er verktøyet vi bruker for å bygge empati og forståelse, samtidig som vi unngår å trigge givertrøtthet. Det er en balansegang vi jobber med hver dag, sier Smith-Solevåg.
I fjor hjalp Frelsesarmeen 22 276 husstander med julefeiringen, og nærmere 3000 mennesker deltok på julemiddager i deres regi. Men også organisasjonen selv kjenner på dyrtiden.
– Vi har bistått rekordmange mennesker gjennom en svært utfordrende periode, men det koster å hjelpe. Samtidig har også vi økte utgifter som følge av høyere matpriser og lønnsvekst. Derfor er vi mer avhengige enn noen gang av støtten fra givere, sier kommunikasjonssjefen.
Historier som preger
Gjennom sine sju år i Frelsesarmeen har Smith-Solevåg blitt preget av historiene han møter.
– Folk ringer ofte det første nummeret de finner, som gjerne er pressetelefonen. Jeg havner i samtaler som gjør at jeg føler meg liten, men samtidig blir jeg minnet på hvor mye våre tjenester betyr for dem som trenger det, forteller han.
Han beskriver jobben som krevende, men dypest sett meningsfull.
– Det gir en enorm dybde til hverdagen. På den ene siden kan det være tungt å høre så mange sterke historier, men samtidig føles det dypt meningsfullt å bruke fagligheten sin på noe som har en så høy himmel.
En opplevelse som har gjort spesielt inntrykk, er fra en tigger som valgte å legge pengene sine i julegryta.
– Det viser hvor kort avstanden er mellom å gi og å motta hjelp. Det ligger en stor verdighet i å bidra, uansett hvor lite man har. Ting kan endre seg raskt – i dag kan du være en giver, og i morgen kan du være den som trenger hjelp, avslutter Smith-Solevåg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no