Rekordår for Rud Pedersen: Passerte 40 millioner i omsetning
– Jeg er stolt og helt ekstremt fornøyd.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Rud Pedersen Public Affairs Company Norge kunne notere seg en inntektsvekst på nesten 50 prosent i 2021 og endte med 40,9 millioner i inntekter, opp fra 28 millioner kroner året før.
Det gjør Kristian Hvilen, daglig leder i den norske avdelingen svært glad.
– Godt og hardt arbeid lønner seg
– Jeg tror det at vi har klart å holde på den samme gjengen og samme solide partnergruppe som før korona, bare flere, har vært nøkkelen. Det at vi har utviklet oss både som team og selskap- og dermed fått enda mer tillit hos både eksisterende og nye kunder, det gjør meg stolt. Summen av det der ser du i tallene, sier han.
Hvilen sier at overordnet handler det om kontinuitet og at tida hjelper dem.
– Vi har aldri vært de som har ropt høyest, det vil vi ikke gjøre. Men vi tror godt og hardt arbeid lønner seg. For hvert år blir vi mer og mer kjent i markedet. Det gjør at vi blir invitert til organisasjoner og mennesker vi ikke har vært i kontakt med tidligere. Og så har vi fått fornyet tillit hos dem vi er hos allerede, peker han på.
Særlig innen forsvars og helsesektorene er det Rud Pedersen har bygd opp styrken sin de siste årene og Hvilen mener de har et svært sterkt lag på de feltene. Han mener at den langsiktige investeringen de har gjort i de to kjerneområdene har lønnet seg. I tillegg har selskapet de siste årene fokusert mer på energi, klima og samferdselssektorene.
–Personlig synst jeg det er gøy er å investere i folk, å se at folk og selskap vokser og utvikler seg sammen. Vi lever av dyktige folk som både trives og brenner for gode leveranser, minner han på.
Tar ut millionutbytte
Fra og med 2021 har selskapet King Street PR blitt fusjonert inn i Rud Pedersen og. Det selskapet hadde i sitt siste år en omsetning på 4,2 millioner kroner.
Årsresultatet til Rud Pedersen endte til slutt på 4,8 millioner kroner etter skatt.
– Før det har vi betalt ut fulle bonuser til alle, det ser man ikke i resultatet. Det å ha mulighet og frihet til å gjøre det er det viktigste. Og for oss som eiere er det fint å få litt igjen for investeringen, sier han.
Det ble i år betalt ut 4,2 millioner kroner i utbytte til eierne. Totalt er det siden etableringen i Norge betalt ut tolv millioner kroner i utbytte.
Rud Pedersen Norge er en del av Rud Pedersen Group med 420 konsulenter i 13 land i Nord Europa. Rud Pedersen Norge er eid 51 prosent av det danske morselskapet og består i tillegg av seks norske eiere, hvor Hvilen er største eier med sine 15 prosent.
Blant landets største
Med over 40 millioner i omsetning er nå Rud Pedersen på vei til å bli et av de største byråene i Norge. Hvilen sier at størrelsen faktisk betyr noe.
– Vi er Nordens største byrå og vokser både geografisk og i kjernemarkedene – dette er viktig for oss. Det setter oss i stand til å jobbe med utfordringer for kundene utover landegrensene. Veksten er for oss et signal på at vi har tillit i markedet og at vi kan jobbe med flere enda utfordringer innen politikk og samfunnskontakt, krise og strategisk kommunikasjon.
Målet er å øke omsetningen i 2022 fra fjorårets 41 millioner kroner og ifølge Hvilen har året startet bra.
– Det har ikke vært nok timer i døgnet. Det har vært full fres og vi har fått en god start på året med både fornyet tillit fra eksisterende kunder og en rekke nytt. I tillegg har vi investert i nye, flinke folk, sier han.
Krigen i Ukraina
Med krigen i Ukraina og et større fokus på investeringer i det norske forsvaret, merker og Rud Pedersen økt aktivitet.
– Vi merker at kundene våre har mange spørsmål. Det er interesse for vår analyse knyttet til en del spørsmål som en naturlig konsekvens av det som skjer. Derfor kan det komme mer aktivitet, men det er langsiktige prosesser. Det er ikke sånt at man snur over nattetn og kjøper noe. Men det viser at det er behov for oss og at folk stoler på oss, sier han.