Gjennom kurs for medarbeidere og ledere, ukentlige tips på internkanalen Yammer, opplæring av nye medarbeidere og egne fagsamlinger for de som jobber med LinkedIn i konsernet, hjelper vi i kommunikasjons- og markedsmiljøet medarbeiderne til å tørre mer og være mer aktive.

MENINGER:

Derfor bør du la medarbeiderne bruke LinkedIn i arbeidstiden

«Arbeidsgivere som vil fortelle at de er et godt sted å jobbe bør la medarbeiderne bruke tid på LinkedIn i arbeidstiden. Men pass deg for skrytefella», skriver Margrethe Assev.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Vi ledere må ha selvtillit nok til å tenke at vi tilbyr et godt sted å jobbe og ikke frykte at medarbeiderne forsvinner ut døra med første mulighet som dukker opp i innboksen på LinkedIn.

Mange tror fortsatt at LinkedIn er en plattform først og fremst for dem som er på jobbjakt. Alternativt kun for dem som er i overkant PR-kåte med et stort behov for selvskryt og som måler selvbildet i antall digitale tomler opp. Det er nok et snev av sannhet i sistnevnte, men frykten for at økt aktivitet på LinkedIn-profilen til din favorittmedarbeider skyldes at hun er på vei ut døra, bør vi parkere.

Vil trumfe betalt annonsering

Brukt riktig, kan kanalen være et sted som bygger merkevare, synliggjør bedriften som arbeidsgiver og et sted for å treffe nye kunder og samarbeidspartnere. Ikke minst gir det en mulighet for god internkommunikasjon og det å bygge intern stolthet.

Sjefen i Oljefondet, Nicolai Tangen, og konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth, er blant topplederne som har skjønt dette. De er begge svært aktive på LinkedIn, noe som skaper et engasjement rundt dem og arbeidsplassen deres som i mange tilfeller vil trumfe betalt annonsering. Som aktiv på LinkedIn når du også et mer målrettet nettverk, spesielt om du har mange følgere. Er du aktiv og følger mange, vil det også kunne gi nyttig informasjon og kunnskap om hva kunder og potensielle samarbeidspartnere er opptatt av.

Det store LinkedIn-året

I Storebrand har vi erklært 2022 som det store LinkedIn-året. Det er alltid en risiko for å lande feil ved å gå høyt på banen, men vi er godt i gang. Vi i kommunikasjons- og markedsmiljøet har konsernsjefen med på laget. Ved starten av året ga han sin konsernledelse marsjordre om å trappe opp engasjementet på LinkedIn fordi han forstår oppsidene ved det. I disse dager får alle konserndirektørene vite hvem som har hatt best utvikling i følgere, engasjement og aktivitet på LinkedIn i årets første kvartal. Jeg er ganske sikker på at konkurranseinstinktet er vekket.

Men det er ikke bare toppledelsen i Storebrand som skal øke tilstedeværelsen på LinkedIn i år. Gjennom kurs for medarbeidere og ledere, ukentlige tips på internkanalen Yammer, opplæring av nye medarbeidere og egne fagsamlinger for de som jobber med LinkedIn i konsernet, hjelper vi i kommunikasjons- og markedsmiljøet medarbeiderne til å tørre mer og være mer aktive. Satsingen har gitt konkrete resultater. Ikke bare ved at snittallene for alle engasjementsparametere på vår selskapskonto har skutt i været. Men vel så viktig er det at flere av våre ledere og medarbeidere publiserer innlegg om arbeidshverdagen, dyktige kolleger eller ting de har lært på jobben, noe som bidrar til å bygge intern stolthet og styrke internt engasjement og kommunikasjon.

Ekkokammer

På våre interne kursrunder har spørsmålet om det ikke er vel mye skryt og selvskryt på plattformen dukket opp. Svaret er delvis ja. Mens engasjementet på andre sosiale medier, som Facebook og Twitter, ofte kan preges av negative kommentarfelt og skarpt tonefall, kan en ferd på LinkedIn oppleves som vel rosenrødt, kun bestående av heiarop og klapp på skuldrene. Både plattformen og vi som brukere blir smartere hvis vi bruker den som en engasjerende arena for faglig diskusjon – ikke bare et sted for skryt og selvskryt.

I beste fall er LinkedIn et sted der du kan bygge merkevare og intern stolthet og gi mulighet til å treffe nye kunder og samarbeidspartnere – i tillegg til at du kan utvikle deg faglig. I verste fall blir det nok et ekkokammer som handler om å se og bli sett. Min oppfordring til oss kommunikasjonsfolk fremover er derfor todelt. For det første: La oss bruke rollen vår til å bidra til at arbeidsplassen og medarbeiderne våre får til det beste fra begge verdener. For det andre: Frykt ikke at medarbeidere som pusser opp LinkedIn-profilen er på vei ut døra, men støtt og takk henne for at hun bidrar til å synliggjøre arbeidsplassen.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS