Erna Solberg og Jonas Gahr Støre skal igjen lede Norges to største partier inn i valgkamp.

Mener både Ap og Høyre har tatt «kjedelige» valg: – Latskap

De to største partiene i Norge har begge gått for trygge og forutsigbare alternativer når det kommer til slagord, ifølge eksperter.

Publisert

Høyre har valgt «ingen slagord» som sitt slagord før valget til høsten.

Arbeiderpartiet skal på sin side velge mellom fem ulike slagord, og bestemme seg før landsmøtet deres i slutten av april.

– Jeg ser på det som et signal til Høyres velgere. Partiet stoler på at velgerne vet hva de står for, sier UiO-professor Eli Skogerbø til KOM24.

Hun sier at det i og for seg ikke er veldig nytt at et parti ikke har et konkret slagord.

– Men det virker for meg som at de kanskje går litt bort fra dette med at «Erna er stjerna», og at de heller vil si «se hva slags politikk vi har», legger Skogerbø til.

Det trygge

Den siste tiden har politikerne hatt svært mye fokus på USA, Russland, Ukraina og «urolige tider». 

Forsvarspolitikk har blitt det ledende temaet i norsk politikk, og Skogerbø tror dette har stor betydning for hva både Høyre og Arbeiderpartiet forsøker å kommunisere.

– Jeg tror begge partiene, som jo er de største i landet, tenker at de snakker til velgerne i en spesiell tid, sier hun.

Arbeiderpartiets alternativer spiller alle på samme tema, nemlig trygghet.

– Siden Ap allerede har «valgt» det, kan ikke Høyre gjøre det samme. Jeg tror ikke dette utgjør en veldig stor forskjell, men det er jo for eksempel ikke gitt at unge velgere vet like godt hva Høyre står for som eldre.

Skogerbø tror Ap kan komme til å velge «Trygghet for morgendagen og tro på fremtiden».

– Det er et langt slagord hvis det blir stående sånn. Men essensen i det er trygghet, og det er det budskapet de forsøker å nå ut med nå.

«På jobb for deg» er et av de andre alternativene. Det er professoren mindre imponert over.

– Det høres ut som de er Mesta, ikke Arbeiderpartiet.

– Kjedelig

Tor Bang ved Handelshøyskolen BI sier seg enig med Skogerbø i at begge partier åpenbart har gått for noe de opplever som trygt.

– «Ingen slagord» er et slagord i seg selv, så Høyre slipper nok ikke unna der. Man kan tolke det valget som at de nå ser på det som negativt å ha et vanlig slagord. Slagord har en lang historie i politikken, men Arbeiderpartiets «vanlige folks tur» fikk jo mye negativ oppmerksomhet og ble tidvis latterliggjort.

Alt i alt synes han utviklingen hos de to store partiene gir mening med dangels situasjon, men at de ikke akkurat går i en spennende retning.

– Trygghet er det essensielle her. Og det er det jo ingen som er mot. Sånn sett er de begge ganske kjedelige.

Nådeløs med Høyre

Per Kristian Voss Halvorsen i reklamebyrået Ring 2 kaller Høyres valg for «latskap».

Han skriver i en kommentar i Kampanje at det virker som om partiet har tatt en dårlig snarvei for å slippe å ta et valg da de landet på «ingen slagord».

I et intervju med KOM24 sier Halvorsen at han også synes det er rart at noen mener at slagord i politikken ikke er så viktig.

– Jeg synes det er veldig spesielt å mene noe sånt, i en tid hvor «MAGA» er i ferd med å ta over verden. Uansett hvor mye jeg misliker republikanerne og Trump i USA, kan man ikke ta fra dem at de har lyktes med det, sier han.

Halvorsen trekker også fram Obamas «Change» og «Yes We Can» som eksempler på slagord som har fungert bra. På stående fot har han ikke noen gode eksempler fra norsk politikk.

– Jeg synes det virker som om Høyre, men også Arbeiderpartiet, ikke har ønsket å gå ordentlig profesjonelt til verks.

Når det gjelder partienes behov for å kommunisere trygghet i en urolig tid, sier Halvorsen følgende:

– I en verden som er så skummel som nå, bør kanskje mer moderate krefter slå tilbake med kraftfulle slagord. Noe som faktisk får frem fredelig politiske budskap.

Lei av løfter

Høyres kommunikasjonssjef, Cato Husabø Fossen, skriver i en e-post at de i prosessen har vært aller mest opptatt av å lytte til folk som skal stemme til høsten, og ikke minst til de de utallige frivillige og folkevalgte i Høyre som hver dag jobber med de politiske sakene.

– Tilbakemeldingene vi har fått er at folk er lei av vidløftige planer, luftige slagord og politikere som ikke kan holde det de lover. De vil ha konkrete løsninger som virker, skriver Fossen.

I Høyre er de fornøyde med å ha lansert et konsept som tydelig får fram de politiske sakene.

– Jeg tror ikke at et godt slagord vinner valg. Jeg tror heller ikke at et dårlig slagord taper valg. Jeg tror folk er langt smartere enn som så. På sitt beste kan det bidra til å forsterke inntrykk folk allerede har. Til syvende og sist koker det uansett ned til hvilke politiske løsninger folk vil ha. 

– Men jeg tror et slagord som treffer kan skape god stemning, entusiasme og – ikke minst – intern stolthet. Og følgeeffektene av alt dette skal man ikke undervurdere, skriver Fossen.

Til slutt nevner han at flere Høyre-representanter som talte på landsmøtet deres i helgen på eget initiativ snakket om «ingen slagord».

– Slik tok de eierskap til kampanjen. På sosiale medier har vel aldri flere politisk engasjerte mennesker i Norge delt nye forsidebilder og plakater samtidig. For oss som har vært med på å utvikle «Ingen slagord» er det en langt bedre start enn vi turte å drømme om.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS