
Høyres ikke-slagord startet som en vill idé – nå forbereder de seg på å bli gjort narr av
Ingen vil ta på seg æren for Høyres nye, manglende slagord. Men de er sykt stolte over resultatet.
– Dette kommer til å bli tullet med, dette kommer til å bli gjort narr av og lage memes av. Det er vi forberedt på og det må de gjerne gjøre. Så lenge vi klarer å gjøre jobben vår og fylle på med innhold hele tiden.
Det sier en glad og stolt Cato Husabø Fossen, kommunikasjonssjef for Høyre og rådgiver for Erna Solberg, til KOM24.
Anti-slagord
Onsdag kveld kunne VG avsløre av Høyres slagord for den kommende valgkampen er et ikke-slagord.
Deres slagord for den kommende valgkampen er nemlig «ingen slagord», hvor de så fyller på med «Bare løsninger», «Bare mer forsvar og politi», «Bare lavere skatt» og andre politiske budskap.
– Det er en knagg til å snakke om de politiske sakene og om vi som parti gå i takt med det, så tror jeg at i august at det er flere som kan peke på hvilke saker som er de viktigste for Høyre i denne valgkampen, sier han.
KOM24 møter Husabø Fossen, Pia Wexels, kampanje- og markedssjef i Høyre, Iris Tveten, informasjonssjef i Høyre, Jenny Clemet von Tetzschner, stabssjef for Høyres partiledelse og designer Christian Hushovd rett før Høyres landsmøte og kampen om å vinne tilbake regjeringsmakten begynner.
Men uansett hvor stolte de er over ideen, er det ingen som vil ta på seg æren.
– Akkurat hvem og når slagordet kom første gang, det klarer jeg ikke å plassere helt, sier Husabø Fossen.

Han sier forslaget kom opp tidlig i prosessen da de begynte å se på valgkampstrategien sin.
– Det er et anti-slagord som har vokst på oss. Det begynte som en litt vill idé, så konkluderte vi etter hvert med at det kanskje ikke var villere enn at vi kunne gå for det.
Reklametrøtthet
De har brukt fokusgrupper og testet slagordet og deretter har det rett og slett vokst på dem.
– Jeg tror det kan framkalle en stolthet internt. Det er no bullshit som passer fint med tiden vi er inne i med uro i norsk politikk av politisk og ikke-politisk art. Tilliten til institusjonene går ikke riktig vei og vi tror at dette kan være et godt svar inn i et sånt bilde, sier han.
De siste valgkampene har de brukt slagord som Nye ideer og bedre løsninger (2013), Muligheter for alle (2017), Vi tror på Norge (2021) og i 2023 var Muligheter for alle tilbake.
– Muligheter for alle ligger jo der om du spør Erna Solberg om hva som er visjonene hennes og meningen med Høyres politikk, da vil hun jo si muligheter for alle. Men vi føler vi lever i en tid nå der det som et slagord kanskje ikke oppleves som det som treffer best. Vi må rett og slett heller forklare hva vi skal gjøre, sier han.
Partiet har jobbet ut fra en arbeidshypotese om at folk er lei politikersnakk og store løfter.
– Det er litt politikertretthet og reklametretthet der ute, som gjorde at vi ville imøtekomme det. I stedet for å love enda mer til alle, kunne vi finne en inngangsvinkel for å få inn politiske saker som er det aller viktigste nå i tiden vi står i, sier Pia Wexels.
Husabø Fossen peker og på at de kan spisse og tilpasse budskapene akkurat som de vil med dette slagordet.
– Det har og vært et viktig poeng for oss i en tid med et stadig mer fragmentert mediebilde. Det er helt umulig å treffe alle på en gang og med et budskap. Skal vi være relevante for hele befolkningen må vi ha et slagord som gjør det mulig å målrette, sier han.
Alle annonser og materiell er laget inhouse, det samme er selve slagordet. Det er Christian Hushovd som har stått for den grafiske jobben.
– Litt rart
– Det har vært et privilegium å kunne lage dette designet. Det er en felles stil som vi bruker på alle flater. Det har en tydelig stoppeffekt i seg selv, med en ren, blå bakgrunn med Ingen slagord, før man leser slagordene våre, sier han.
Han sier det har vært svært hektisk de siste månedene, med mye arbeid.
– Hvordan er det å se det live?
– Det er litt rart, innrømmer han.

Den eneste eksterne hjelpen de får er av et mediebyrå. Egne nettsider og sosiale medier blir styrt av partiet selv og oppdatert av dem.
Under valgkampen kommer man til å se budskapet i en rekke kanaler.
– De frivillige er de viktigste kanalene. Vi vet at fysiske møter gir bedre effekt og vi skal snakke med en million velgere før valget, primært gjennom husbesøk og stands.
Men de tradisjonelle sosiale mediene som Meta, Snap, TikTok og LinkedIn kommer til å bli brukt aktivt framover.
– Digitalvelgerkontakt er kjempeviktig for oss, sier Tveten.
Hun sier at kanalene er de samme som i forrige valgkamp, men at behovet for å målrette er blitt større.
– Innholdet endrer seg, det blir mye mer video enn det var sist valgkamp, sier hun.
Men det de kanskje er aller mest stolte av er at hele partiet har klart å holde på hemmeligheten.
Man har jobbet med anti-slagordet siden i fjor sommer og nylig ble en halv million plakater med slagordet sendt ut til partiets 350 lokallag, med sperrefrist til torsdag. Selv ikke Dagens Næringsliv klarte å få slagordet bekreftet da de lagde sak på det tidligere denne uken.
– Det er en partikultur Arbeiderpartiet bør være misunnelige på, sier Husabø Fossen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no