SV parodierer Høyres nye slagord.
SV parodierer Høyres nye slagord.

SV er første parti ut: Her gjør de narr av Høyres nye slagord

Høyre sa de forventet å bli gjort narr av. Nå er allerede den første kampanjen her. 

Publisert Sist oppdatert

Denne uken kom Høyres slagord for den kommende valgkampen ut. Onsdag kveld kunne VG avsløre av Høyres slagord for den kommende valgkampen er et ikke-slagord.

Deres slagord for den kommende valgkampen er nemlig «ingen slagord», hvor de så fyller på med «Bare løsninger», «Bare mer forsvar og politi», «Bare lavere skatt» og andre politiske budskap.

Til KOM24 sa Erna Solbergs spinndoktor, Cato Husabø Fossen, at han forventet at de kom til å bli gjort narr av med dette slagordet og allerede samme dag er Sosialistisk Venstreparti ute og er frekke med Høyre.

Det er Brunch Oslo som er Sosialistisk Venstrepartis byrå og som står bak stuntet som er i alle sosiale medier nå.

– Det gikk ikke an å ikke gjøre noe på dette, sier Bård Rostrup Gabrielsen, som er kreatør og partner i byrået. 

Han sier at de har samarbeidet tett med SV i mange år og de følger med på ting som skjer.

– Når vi så dette temnkte vi at her må det være mulig å gjøre noe, og det var SV med på. Så vi kastet oss rundt og laget en kampanje på en time, forteller Gabrielsen.

Han sier det var mye å ta av og at Høyres politikk som står laglig til for hogg. Han mener og at Høyre har valgt en form som var lett å kapre. 

Gabrielsen sier det har kommet en rekke reaksjoner siden innlegget ble postet. 

– Det flyr ganske godt, sier han.

SVs valgkampsjef, Kristian Fjellanger, sier at noe av bakgrunnen for å gjøre dette er Høyres manglende vilje til å snakke om politikk.

Simen Braathen.Bård Rostrup Gabrielsen. Sissel Pettersen. Markus Ivan Johansson.

– Når de velger ingen slagord vil vi snakke om politikken og få fram forskjellene på Høyre og SV. Da får vi og oppmerksomhet om oss og i våre kanaler, sier han.

Fjellanger reagerer på at Høyres partileder Erna Solberg gikk ut og sa at dette skulle være en valgkamp uten fjas. Samtidig så lanserer de dette slagordet og han viser til at Unge Høyre har sluppet en sang basert på det.

– Så litt fjas må de og gjøre, mens vi har fokus på våre saker. Vi er klare vi, til å diskutere saker med Høyre, sier han.

Brunch og SV har samarbeidet siden 2019 og begge parter skryter av samarbeidet. 

Gabrielsen i Brunch kaller det tett og godt.

SV svarer på Høyres nye slagord til valgkampen.
SV svarer på Høyres nye slagord til valgkampen.

– Vi jobber ganske annerledes med dem enn med de store, kommersielle kundene våre. Her handler det om å ta en kjapp telefon og være på ballen, sier han og sier at mye av samarbeidet går på tillit. 

Brunch sin rolle er å være en kreativ sparringpartner som kommer med de uventede løsningene. 

– Det er en effektiv form for politisk kommunikasjon med litt gøy i, beskriver han det som. 

Blant annet har byrået vært på Stortinget og holdt kampanjekurs. Fjellanger sier at de har mange workshops sammen, hvor de fokuserer på enkelttema og workshoper ut ideer.

– Brunch er et byrå som passer oss bra i størrelse. Vi har ikke verdens største reklamebudsjett, så det å være en stor kunde i et lite byrå passer oss godt, sier han.

I Høyre tar de stikket med fatning.

- Hehe. Det er både gøy og veldig forutsigbart hvordan SV slenger seg på. Men jeg synes jo de kunne vært enda mer kreative, sier kommunikasjonssjef i Høyre, Cato Husabø Fossen.

- For oss er det vesentlig at vi bruker «Ingen slagord» som knagg for å snakke om våre løsninger, som økt verdiskaping, mer forsvar og politi, kortere helsekøer og mer læring i skolen. Fordi vi tror folk er litt lei av overbud, klassisk krangling og nedsnakking av politiske motstandere. Vi registrerer at SV ikke er kommet til den samme erkjennelsen, men takker for hjelpen med å spre «Ingen slagord», sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS