Orkla, Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider og Hadsel kommune bruker alle kommunikasjonsmedarbeidere. KOM24 har snakket med dem alle for å kartlegge hva de bruker kommunikatører til.
Orkla, Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider og Hadsel kommune bruker alle kommunikasjonsmedarbeidere. KOM24 har snakket med dem alle for å kartlegge hva de bruker kommunikatører til.

Fra korrekturlesere til strateger – kommunikasjonsrådgiveren anno 2023

Brosjyreprodusent, språkvasker eller mediekontakt? Vi spurte tre vidt forskjellige virksomheter hvorfor de har kommunikasjonsrådgivere.

Publisert

Det store godteriselskapet

Hva: Orkla Confectionery & Snacks

Behov: Formidle kos og glede

Hvem: Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim

Orkla Confectionery & Snacks med 3000 ansatte i sju land søker i en fersk stillingsannonse etter en «kick-ass communication advisor», som skal skape engasjerende kommunikasjon rundt «dangerously good chocolate, biscuits and snacks».

– Den lekne og uformelle tonen i annonsen gjenspeiler merkevarene og kulturen vår, som er uformell og profesjonell på samme tid, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim, som har jobbet i forskjellige roller Orkla i ni år.

Selv om Orkla er en kommersiell virksomhet, påpeker Aandstad Ekheim at kommunikasjonsrådgiverne ikke har PR og salg som hovedområde.

– God kommunikasjon er avgjørende i alt vi gjør, og vi er tett på alle deler av organisasjonen. For oss på kommunikasjon er det viktig å jobbe for en god relasjon til viktige aktører og formidle ansvarlighet. Vi jobber for eksempel mye med bærekraft i strategien vår.

Kommunikasjonsrådgivere i Orkla styrer ikke med korrektur eller PowerPoint-mekking for kolleger. De bruker heller tiden på å jobbe med synlighet i media, engasjerende internkommunikasjon og strategisk rådgivning.

– Åpen og ærlig kommunikasjon er viktig for oss. Vi har rundt 20 mediehenvendelser per måned. Om vi eksempelvis gjør endringer i emballasje på Nidar Påskemarsipan, så vekker det stort engasjement, sier hun.

Den ærverdige kulturinstitusjonen

Hva: Nidaros domkirkes restaureringsarbeider

Behov: Vise fram en helt spesiell skatt

Hvem: Senior kommunikasjonsrådgiver Marianne Vikan

Nidaros domkirkes restaureringsarbeider (NDR) driver med restaurering, drift, vedlikehold, forskning og formidling knyttet til Nidarosdomen og Erkebispegården i Trondheim.

– I tillegg til markedsføring av publikumstilbudene knyttet til Nidarosdomen og Erkebispegården, har vi kommunikasjonsrådgiverne også ansvar for å formidle kunnskap om Pilegrimsleden og ikke minst Bygghytta, som er en helt spesiell skatt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Marianne Vikan.

Bygghytta er et nasjonalt kompetansesenter for alle typer håndverk som er i sving når katedraler bygges og restaureres: steinhoggere, murere, snekkere, smeder, gipsmakere og blyglassarbeidere. I 2020 havnet den på Unescos liste over immateriell kulturarv.

– Vi jobber en del med presse og opplever stor interesse fra media, spesielt fra lokale medier som skriver om restaureringsprosjektene våre. Dessuten inviterer vi publikum til åpne dager og omvisninger behind The scenes, sier Vikan.

Hun forteller at kommunikasjonsrådgiverne i stadig mindre grad beskjeftiger seg med å lage brosjyrer og plakater.

– Nå jobber vi mer strategisk, der vi kommer tidlig inn i virksomhetens prosjekter for å bidra å nå målene. Et eksempel kan være å sørge for å restaureringsprosjekter vi setter i gang med får gode navn, slik at folk forstår hva de handler om, sier Marianne Vikan.

Som kommunikasjonsrådgiver driver hun også med lederstøtte. Dessuten er hun med i krise- og beredskapsgruppa.

– Vi fikk litt vondt i magen i 2019 da Notre-Dame brant. NDR har intensivert brannsikringsarbeidet, men også forberedt oss på de kommunikasjonsoppgavene en eventuell krise bringer med seg, forklarer seniorrådgiveren.

Den mellomstore kommunen

Hva: Hadsel kommune (cirka 8000 innbyggere)

Behov: Unngå misforståelser

Hvem: Kommunedirektør Janne Kankaala

Hadsel kommune i Nordland ansetter i sommer sin første kommunikasjonsrådgiver noensinne. Årsaken er ifølge kommunedirektør Janne Kankaala «sterke signaler fra både politisk og administrativt nivå».

– Hva handlet disse signalene om?

– Vi har tre regionale aviser som skriver mye om Hadsel kommune, og vi ser at om vi hadde vært flinkere til å kommunisere i forkant, så hadde mange misforståelser vært unngått. Et annet punkt er at om det skulle oppstå en krise, så må vi være umiddelbart på banen for å gi lokalbefolkningen informasjonen den trenger. Det tredje punktet er behovet for god internkommunikasjon i en kommune der enhetene ligger spredd på hver sin side av fjorden, sier kommunedirektøren.

Janne Kankaala er også opptatt av at kommunen skal nå befolkningen med informasjon.

– Vi ønsker å formidle på en god måte til innbyggerne våre alt det positive som skjer med de store industri- og næringsprosjektene som er på gang.

– Hva blir den nyansattes viktigste oppgaver i starten?

– Kommunikasjonsrådgiveren skal kartlegge behovene våre og i samarbeid med ledelsen utforme en god kommunikasjonsstrategi basert på sin egen kompetanse.

Powered by Labrador CMS