Håkon Rønning i Corporate Communications (til venstre) og Herman Mueller Stormyr i WAL.

Scorer høyt i ny undersøkelse om likestilling og mangfold: – Ikke overrasket

Sammen med to andre bransjer scorer aktører innenfor PR, markedsføring og kommunikasjon best av alle.

Publisert

Ifølge E24s mangfoldsbarometer er PR, markedsføring og kommunikasjon blant de aller beste bransjene i Norge når det gjelder likestilling og mangfold.

Barometeret er utarbeidet av E24 i samarbeid med Equality Check. Det er basert på selvrapportering av over 10.500 ansatte i 435 ulike norske virksomheter.

Totalt får virksomhetene en score på 3,9 av 5. Arbeidstakerne vurderer generelt jobben sin som svært inkluderende. I tillegg vil tre av fire anbefale andre å jobbe der de selv jobber.

– Ikke overrasket

Håkon Mathias Rønning er managing partner i kommunikasjonsbyrået Corporate Communications.

Han har også inntrykk av at bransjen gjør det bra på disse områdene. Samtidig vil han ikke slappe av med dette resultatet.

– Jeg er ikke overrasket. Men det er nok fordi jeg opplever at det er en bra miks mellom kvinner og menn som søker seg til bransjen vår i utgangspunktet. Derfor kommer vi også bedre ut enn andre. Når det er sagt, skal vi ikke si oss fornøyde, sier Rønning til KOM24.

Andelen skal opp

Kommunikasjonsbransjen lander på en score på 4,3 av 5. Undersøkelsen omfatter i alt 17 bransjer, og gjennomsnittet ligger på 4,0.

– Vi rekrutterer først og fremst på kompetanse og erfaring, og hvordan vi opplever en kandidat som helhet. Akkurat nå har vi omtrent 40 prosent kvinner blant våre ansatte, men den andelen skal opp.

Rønning understreker at de aller først ønsker å styrke arbeidet med likestilling på partnernivå.

– Vi jobber kontinuerlig med å øke kvinneandelen i partnerskapet, både gjennom interne opprykk og ekstern rekruttering. Tone Vesterhus, som rykket opp til partner i vinter, er et veldig godt eksempel på det første. Når det gjelder ekstern rekruttering er vi nå på utkikk etter en partner på bærekraft, og det skal være en kvinne.

Corporate Communications jobber også for at det skal være mulig å prioritere familielivet, forteller Rønning.

– God kultur og fungerende rammer er svært viktig i likestillingsarbeidet. Vi jobber mye for å legge til rette for familieliv og småbarnstilværelse. Vi ønsker å beholde folk lenge, og da må det være mulig å kombinere jobben med livene folk lever. Hos oss er det ingen som hever et øyebryn om du er hjemme med sykt barn, henter i barnehagen eller prioriteter fotballtrening med minsten. Det er livet, og det er sånn det skal være. Så stiller vi opp for hverandre, slik at kundene får den servicen de fortjener.

Mangfold

Undersøkelsen omfatter også andelen ansatte med minoritetsbakgrunn. Her forteller Rønning at de også jobber med å få flere inn.

– Det er et område vi legger trykk på. Det har jeg inntrykk av at gjelder for hele bransjen vår. Jeg mener det er viktig å få inn folk med ulik bakgrunn, alder, tro, meninger og interesser. Dette styrker kulturen vår, gir nye perspektiver, gode idéer og bedre løsninger for kundene våre.

Mange fordeler

Herman Mueller Stormyr er byråleder i reklamebyrået We Are Live (WAL). Han mener det finnes flere fordeler ved å være god på både likestilling og mangfold.

– Vi driver med kommunikasjon, og da må vi treffe like godt hos både kvinner og menn. Det er ikke slik at menn ikke klarer å appellere til kvinner eller motsatt, men jeg tror det generelt fungerer bedre hvis man har en jevn fordeling blant de ansatte. I tillegg har vi et ansvar som alle andre til å tilrettelegge for å skape en god balanse i ulike stillinger i WAL generelt, sier Stormyr.

Han sier også at han selv opplever det som givende å ha kvinnelige kollegaer i ledergruppen. I tillegg sier han at mangfolds-begrepet er bredt, men at en også her kan få et større dekningsområde.

– Mangfold blir ofte stilt opp med etnisitet. Det er en del av det, men det er også mye mer. Det handler også om byer og distrikter og legning for å nevne noe. Samfunnet er mye mer mangfoldig enn før, og det må vi som bransje tilpasse oss gjennom å rekruttere mer mangfoldig. For å få til dette må vi jobbe aktivt med å attrahere oss talenter fra helt bestemte miljøer.

Tiltak

WAL består i dag av 54 prosent kvinner og 47 prosent menn. I ledergruppen har de derimot 67 prosent menn og 33 prosent kvinner.

– Av konkrete tiltak forsøker vi blant annet å legge til rette for de som skal ute i barselpermisjoner. I tillegg vil vi gjøre det vi kan for at også menn skal kunne ta lang fødselspermisjon slik at partner ved ønske kan komme seg tidligere tilbake i arbeid.

Stormyr har jobbet med kommunikasjon og PR i 15 år. Han har sett en stor utvikling gjennom denne perioden.

– Det har vært mye fokus på både likestilling og mangfold i bransjen. Vi har lyst til at WAL skal være en arbeidsplass som fremtidens generasjoner vil være stolte av. For å få til dette har vi konkrete tiltak ned på arbeidsplassen WAL, grønne rutiner og hvordan vi forholder oss til samarbeidspartnere.

WAL benytter seg av et verktøy kalt Winningtemp, som blant annet måler hvor fornøyd de ansatte er med graden av likestilling og mangfold internt.

– Dette måles ukentlig, og gir oss et godt utgangspunkt for å kunne vurdere om vi leverer slik vi skal eller ikke. Der har vi en score på 81 prosent mot en indeks basert på over 2900 bedrifter som ligger på 13. Det er mye på grunn av måten vi jobber på med akkurat disse tingene, sier Stormyr.

Powered by Labrador CMS