Sporveien med T-banen og Trikken går for andre året på rad til topps i Norsk Bærekraftbarometer. Sporveien mottok prisen onsdag

Sporveien vant bærekraft-pris: Slik jobber de med bærekrafts-kommunikasjon

Har fokus på å kommunisere både enkelt, tydelig og litt lekent.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er helt fantastisk. Det er en kjempenyhet for oss. Det var ikke gitt at vi klarer å kopiere resultatene fra ett år før.

Det sier Torgeir Kristiansen, som er konserndirektør Kommunikasjon og samfunn i Sporveien AS.

Grundig, analytisk arbeid

På onsdag ble Norsk bærekraftbarometer lagt fram. 4670 personer har sagt sin mening om totalt 150 norske bedrifter på forbrukermarkedet i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

T-banen vant bærekraftspris for andre år på rad.

Og for andre år på rad er det Sporveien som kommer best ut av undersøkelsen. De stikker av med både første og andreplass på listen. Sporveien T-banen vinner med en score på 78,7 poeng, etterfulgt av Sporveien Trikken på 77,2 poeng.

Kristiansen sier at det som er en suksessfaktor enkel og tydelig kommunikasjon. Han sier de velger å bruke en annen tilnærming rundt dette med kommunikasjon rundt dette med bærekraftsarbeid.

Sporveien har seks egendefinerte målområder som er knyttet opp mot ting som de mener er naturlig for deres virksomhet. Det er knyttet blant annet opp mot deres ansatte og deres arbeidsoppgaver og de reisende.

– Vi har gjort et grundig analytisk arbeid med å gå gjennom FNs 17 bærekraftsmål og sett på hva som er relevante og mest aktuelle for oss å jobbe med, forteller han.

Dette bruker de aktivt i kommunikasjonen.

Trikken i Oslo kom på andreplass for andre år på rad.

– Vi kommuniserer i all hovedsak gjennom våre egne områder, mens mange andre kommuniserer gjennom FNs områder. Dette gjør det enklere for oss å fortelle vår historie gjennom våre egendefinerte områder, sier han og forteller at deres ansatte kjenner seg igjen i de.

– Det legges merke til

Sporveiens seks punkter kan oppsummeres i Smart tur, Ren tur, God tur, God nabo, Driftige folk, Skikkelige folk.

Kristiansen sier de prøver å kommunisere både enkelt, tydelig og litt lekent i forhold til områder som ofte blir kommunisert på en litt traurig og traust måte.

– Det legges merke til, og det gjør at vi kanskje når ut med våre historier på en annen måte enn om vi hadde gjort det mer tradisjonelt, sier han.

Han sier dette er en bevist dreining som de har gjort over flere år. Han drar blant annet frem at de har laget tre tegneseriehefter om historien til Sporveien.

I løpet av året som har gått har Sporveien etablert en ny konsernstrategi som skal være gjeldende fram til 2025. Der har de løftet bærekraft inn som et fokusområde.

– Vi jobber mer systematisk og dedikert med bærekraftsstrategier. Og vi har etablert en ny visjon som vi lanserte i parallell med den nye strategien. Der har vi hentet bærekraft inn i egen visjon, sier han og forteller at de fokuserer på dette med bærekraftig mobilitet for alle.

Bærekraft og visjonsretning blir de viktigste drivkreftene når de kommuniserer bærekraft framover sier han og gir en historieleksjon som strekker seg fra 1875. Han forteller at bærekraft har vært en iboende kraft for Sporveien AS siden de begynte å trekke vogner med hest i 1875. Han peker og på at de bygde et av landets første vannkraftverk som sikret strøm til sporvognene i sin tid.

Lover markering

– Det er fort gjort å ta for gitt og ikke tenke over at man bidrar å redusere utslipp om veksler inn en bilreise i en kollektivreise. Det er en viktig del av jobben vår å bevisstgjøre folk på at når man gjør et valg om å reise kollektivt gjør man et miljøvennlig valg, sier han.

Men det store spørsmålet er, hvordan skal man feire at man har vunnet denne bærekraftskåringen?

– Vi markerte det kraftig i fjor og har brukt det aktivt gjennom året som har gått. Vi skal bruke det aktivt gjennom året som kommer, det er helt sikkert. Det gir god drahjelp til etableringen av konsernstrategien, sier han og kaller det en stor tillitserklæring fra samfunnet.

– Det forplikter også. Vi må fortsette å være bevist på hvordan man driver bærekraftig og samfunnsansvarlig, slutter han.

Powered by Labrador CMS