Oslo-satsing ga krisetall for Fasett: – Nå er vi back on track
– Kommer ikke til å ta opp den strategien igjen.
– Dette er ikke tall som er typiske for Fasett.
Det sier Fasett-sjefen Pål Hjorth Berge til KOM24.
Regnskapstallene deres viser at byrået som omsatte for 34,8 millioner kroner i fjor gikk i null.
Det selv om inntektene deres økte med to millioner kroner. Byråinntekten var omtrent uendret fra året før og endte på 29,2 millioner kroner.
Årsaken er den mislykkede Oslo-satsingen deres.
– Trodde vi hadde det, så plutselig hadde vi det ikke
I desember 2021 ble det kjent at byrået skulle satse på hovedstaden, men allerede på sommeren samme år var det slutt.
– Vi hadde plan og budsjett og skulle være tålmodige og gå i gang med lav terskel. Det er hovedårsaken. Vi tok et betydelig tap og fikk masse ekstra kostnader både direkte og indirekte, sier han.
Årsaken til at de la ned satsingen sin var at Kyrre Edquist-Hansen trakk seg fra stillingen som leder for Oslokontoret.
– Vi har hatt kunder i Oslo i alle år, men ikke folk på bakken og du må ha en leder på bakken for å lykkes. Vi trodde vi hadde det, så hadde vi det plutselig ikke, sier Berge.
Han sier de har brukt mye tid og energi på å rydde opp etter seg, blant annet ved å hjelpe de ansatte over i nye jobber.
– Vi har jobbet oss ut av det, sier han og sier at hovedkontoret i Stavanger har rulla og gått og hatt stabilitet på kundesida, mens dette har foregått, men han innrømmer at de nok har mista litt fart på grunn av dette.
– Det er begrenset hvor mye man kan gjøre samtidig. Vi har måttet jobbe hardt for å ta igjen det tapte og komme i speed igjen. Men jeg er glad vi er ferdig med miseren, sier han og forteller at de nå er back on track og fokuserer på å jobbe ut fra at de skal være et ledende byrå ut fra Stavanger.
Tre skrekk-år
Økonomien til Fasett er såpass sterk at de klarte å svelge hele tapet i fjor og likevel havne så vidt i pluss.
Men Berge innrømmer at han ser med skrekk tilbake på de siste tre årene.
– Først var det to pandemiår så et Osloår. Vi har prøvd å lukke igjen den døra og se framover, sier han.
Hevet prisene
Og når det gjelder 2023 så sier Berge at han er optimistisk og forventer en organisk vekst i år på rundt ti prosent.
Han sier de har sunne og gode prosjekt og gode porteføljekunder.
Samt at de har en konkret arbeidsmetodikk.
– Vi er en one stopp shop. Men vi jobber tett med partnere som komplementerer oss. Det er en strategi vi følger mer enn før, vi vil ikke utvikle alt inhouse. Vi har kjernekompetanse som kan ta hånd om ting, men vi trenger ikke å produsere alt på huset, sier han.
Prisveksten i Norge er stor og det har og ført til at Fasett har sett seg nødt til å justere timeprisene sine. Resultatet er at de ser en vekst i snitt-timeprisene sine.
– Vi har greid å følge med i lønns- og prisutviklingen. Men det kan bli en større utfordring nå om markedet stagnerer samtidig som det blir lønnspress. Men det skal vi se nærmere på over ferien.
Men det som uansett er sikkert. Det foreligger ikke noen planer om nye satsinger i nye byer.
– Det er vekst å hente i vår egen region og vi er ikke desperate på å skaffe oss kunder i andre byer.
– Er dere skremt etter det som skjedde i Oslo?
– Vi har innsett at sånn vi er satt opp nå, så kommer jeg ikke til å ta opp den strategien igjen. En har lært e lekse.