Rud Pedersen etablerer tilstedeværelse i Bergen
Inngår formelt samarbeid med byrået Mannheimer.
(Bergen): – Bergen har vært høyst present i våre tanker, men hvordan skal du egentlig gjøre det? Hvordan tilnærmer vi oss det? Så ville tilfeldighetene ha det sånn at Lene og jeg møtte hverandre i Brussel. Da sa jeg at deg har jeg leitet etter! Så skravla vi mer sammen enn å følge med på konferansen de dagene vi var der, så har vi brukt tid på å diskutere fram og tilbake for å finne ut av det i ettertid.
Det sier managing partner i Rud Pedersen, Kristian Hvilen, til KOM24.
– Kjente oss veldig igjen i hverandre
Vi møter han og hans høyre hånd, Ann-Kathrin Årøen, som er COO i Rud Pedersen, i Mannheimers lokaler midt i Bergen sentrum.
Årsaken er at Rud Pedersen har inngått et formelt byrå-samarbeid med Mannheimer.
Den han møtte på i Brussel var byråleder Lene Bergmann.
Hun sier de snakket mye om det å lede et firma og firmakultur, kundenes behov, inngangen til kommunikasjon og holdningen til kommunikasjonsfaget.
– Og da kjente vi oss veldig igjen i hverandre da, sier hun.
Byråene har jobbet sammen før også, og var fornøyd med hverandre da.
Men nå er altså samarbeidet blitt offisielt. Bergmann er veldig glad for å ha inngått dette samarbeidet.
– Det er vanvittig motiverende når det kommer inn folk med driv og ambisjoner og ikke minst andre fagfelt. Man strekker seg, for man vil jo være den beste versjonen av seg selv, det merker vi jo på oss alle, at det gir et lite dytt, sier Bergmann.
Bergmann sier at dette er ikke første gang at noen har snust på dem, men dette er første gang de tar steget ut og formaliserer et samarbeid.
For Bergmann og Mannheimers del handler det om to ting som gjør dette samarbeidet veldig interessant.
Kultur og kjærligheten til kommunikasjonsfaget.
Deler kultur
– At vi deler kultur er utrolig viktig for oss. Og så er det jo den inngangen til fag da. Det at vi har en kjærlighet til kommunikasjonsfaget og til PR. Vi snakket vel egentlig mye om å lytte, kanskje ikke prate så mye, men faktisk lytte og tilpasse og kanskje ikke være så skråsikker i møte med de nye utfordringene, sier hun.
Både Rud Pedersen og Mannheimer har alt i dag flere byråer de samarbeider med, men det nye her er at de gjør samarbeidsavtalen formell.
Hvilen sier at de har tatt samarbeidsavtalen et godt skritt videre, sammenlignet med hva de ellers gjør.
Avtalen de har inngått regulerer samarbeidet mellom dem og Hvilen sier at dette gjør det tydeligere for markedet og kunden hva de er og kan levere sammen.
Han peker på at ved å gjøre det på denne måten har de fått fjernet en del hindre på veien
– Ordet sømløst er jo litt misbrukt, men det gjør at vi på en enkel måte kan gå ut i markedet og ta ting som kommer inn uten at vi må diskutere ting på kammerset. Vi er enige om plattformen, vi er enige om formaliteter, vi er enige om måten å gjøre det på, vi er enige om alt, sier han.
– Vi vet det fungerer
Han sier at det betyr at kunder som er interessert får, gjennom å snakke med teamet i Bergen, tilgang til 30 personer i Oslo og 600 ansatte i 16 land.
– Og andre veien. Nå kom jeg rett fra møte med en stor kunde i Bergen. Folk vi snakker med enten internasjonalt eller i Oslo får tilgang til en mye større del av Norge, med forståelse, analyse og relevanskapasitet enn det vi har fra før, sier han og sier at de nå er ett team der de skal være det og to team der det er smart.
COO i Rud Pedersen Ann-Kathrin Årøen sier at de alt har testet ut samarbeidet på flere prosjekter.
– Så vi vet at det fungerer, sier hun.
Hvilen sier at gjennom å formalisere dette samarbeide vil de kunne sikre et kompetansemiljø og tilstedeværelse som de har tillit til i Bergen og omegn.
Partene har fått på plass felles digitale kanaler og de har konkrete planer om prosjekt de skal jobbe sammen om framover.
– Fryktelig godt navn
Bergmann peker på at for Mannheimer sin del så har de fått en rekke nye kunder i Oslo etter koronapandemien. Samtidig innrømmer hun at de er små og ukjente i hovedstaden for de fleste.
– Så det å få åpnet dørene til Oslo, men også internasjonalt for oss, er jo en kjempemotivasjon, sier hun.
Det er ikke planer om noe oppkjøp fra Rud Pedersens side på dette tidspunktet.
– Min opplevelse og vår opplevelse er det at Mannheimer har et fryktelig godt navn. Det er et godt omdømme der og vi har et formelt samarbeid, nå har vi troen på det, nå funker det. Hva framtiden bringer, det må vi se. Men nå har vi en plan. Vi har to sterke merkevarer i hvert sitt miljø. Nå skal vi bare få full kraft ut av det, sier han.