Slik så våre sosiale medier kanaler og guruer ut for 25 år siden.

25 år med sosiale medier - Del 1: Pionerene

For de som vokser opp i dag er sosiale medier en naturlig del av hverdagen. Men er du gammel nok til å huske 25 år tilbake, til 1997, var sosiale medier et ukjent begrep. I New York satt Andrew Weinreich og programmerte på det aller første sosiale mediet, og tre mil lenger nord laget en 13-åring et eget nettverk for familien sin. Han kalte det ZucNet.

Publisert

Pionerene

SixDegrees.com regnes av mange for å være det første sosiale mediet. Da Weinreich lanserte nettsiden i 1997 fantes det allerede andre sider som lot deg lage en profilside, men på SixDegrees kunne du i tillegg koble deg til venner og kommunisere i grupper. I 1999 hadde SixDegrees 3,5 millioner registrerte brukere, og ble solgt for 125 millioner dollar. Et år senere ble nettsiden nedlagt.

Weinreich, som nå er investor, var den første som forutså at sosiale medier etter hvert ville dominere internett. I et intervju med TechCrunch fortalte han hvordan han fikk ideen til SixDegrees.

– Da internett begynte å ta av, og startups var populære på nittitallet, tenkte jeg at det var uunngåelig at vi ville organisere alle menneskene vi kjente i én database. Jeg mente det var uunngåelig.

En tidlig utgave av Linkedin

Da Friendster ble lansert i 2002, var det først som en datingside. Du kunne lage deg en profil, opprette en vennesirkel, dele statusmeldinger og sende meldinger til venners venner. Etter bare et år var Friendster blitt superpopulært, men suksessen skulle vise seg å bli nettsidens bane. Serverne Friendster kjørte på klarte ikke å håndtere alle brukerne, og de tekniske problemene ble etter hvert så store at brukerne gikk lei.

De fleste brukerne som gikk lei av Friendster hoppet over til nykommeren MySpace, som ble lansert i 2003. Med gode muligheter for å tilpasse profilsiden med farger, bilder, musikk og video, ble MySpace en favoritt blant ungdommen. Veksten fortsatte i to år, til MySpace hadde passert 25 millioner brukere og ble solgt til mediegiganten NewsCorp. Det ble begynnelsen på slutten for MySpace, for ungdommen hadde funnet seg en ny favoritt: The Facebook.

Reid Hoffman

MySpace var imidlertid ikke det eneste sosiale mediet som så verdens lys i 2003. Reid Hoffman hadde vært med å bygge opp PayPal. Da selskapet ble kjøpt opp av eBay i 2002, brukte Hoffman pengene fra PayPal-aksjene på og startet LinkedIn. De passerte en million brukere i 2004, og gikk med overskudd, som det første sosiale mediet, i mars 2006. Microsoft kjøpte LinkedIn for 250 milliarder kroner i 2016. I dag har plattformen 875 millioner brukere, og er det eldste av de store sosiale mediene.

Del.ici.ous og Wordpress ble også lansert i 2003.

Facebook, YouTube og Twitter

I 2004 hadde 19-åringen Mark Zuckerberg allerede markert seg som en kreativ og dyktig programmerer blant studentene på Harvard. 4. februar lanserte han sitt nyeste prosjekt, TheFacebook, sammen med studiekompisene Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz og Chris Hughes. TheFacebook var først bare en digital katalog, hvor studentene på Harvard kunne lage seg en profil. Etter kort tid hadde de fleste studentene på Harvard laget seg en profil, og i løpet av våren åpnet The Facebook for flere skoler. I juni 2004 flyttet Zuckerberg og kompisene til Palo Alto i Silicon Valley, og registrerte TheFacebook som et firma.

– Det jeg syntes var mest interessant da jeg startet Facebook, var å kunne skrive inn noens navn, og få masse informasjon om den personen, sa Mark Zuckerberg da han holdt foredrag for studentene på Harvard halvannet år etter selv å ha droppet ut derfra.

Mark Zuckerberg

I 2005 fjernet Zuckerberg ‘The’ fra navnet, og ved utgangen av året hadde Facebook seks millioner brukere. Året etter, i 2006, ble Facebook tilgjengelig for alle. Da ble også nyhetsstrømmen introdusert, og Facebook opplevde den første av mange tillitskriser blant brukerne. Nyhetsstrømmen ville publisere endringer de gjorde på profilen sin til alle vennene deres. Dette mente mange av brukerne var et overtramp. Over 10 prosent av Facebooks brukere skal ha meldt seg inn i grupper som protesterte mot den nye funksjonen. Mark Zuckerberg forsøkte å berolige sinte brukere, men sto på sitt og beholdt nyhetsstrømmen.

Den sosiale bildetjenesten Flickr ble også lansert i 2004, og aggregeringstjenesten Reddit så dagens lys i 2005.

Facebook før det ble allemannseie og hette The Facebook.

Google-utvikleren Orkut Büyükkökten laget et sosialt medium som et sideprosjekt. Da Google lanserte det i januar 2004, ble det oppkalt etter opphavsmannen. Orkut.com fikk en del brukere i USA, men ledelsen i Google mente det var viktigere å investere i søkemotoren, enn i sosiale medier. Mens Orkut i USA måtte gi tapt for Facebook, ble appen veldig populær i Brasil og India. Da Google la ned Orkut i 2014, var over 70 prosent av brukerne i disse to landene.

Steve Chen, Chad Hurley og Jawed Karim hadde jobbet sammen i PayPal. De irriterte seg over hvor tungvint det var å finne video på internett, og bestemte seg for å gjøre noe med det. 14. februar 2005 ble YouTube lansert. YouTube var imidlertid ikke den første videotjenesten på internett. Konkurrenten Vimeo ble lansert allerede i november året før.

YouTube ble en umiddelbar suksess. Allerede i juli 2006 passerte de 100 millioner visninger per dag, og senere samme høst ble selskapet kjøpt av Google for 15 milliarder kroner.

Barack Obama

I San Francisco hadde podkast-selskapet Odeo store problemer i 2006. Podkast-produktet deres hadde feilet, og gode råd var dyre. Den unge utvikleren Jack Dorsey fortalte kollegaene om en idé han hadde: En tjeneste som lot brukerne dele korte meldinger med venner via SMS. Sammen med Noah Glass, Biz Stone og Evan Williams laget han tjenesten ‘twttr’, som senere ble omdøpt til Twitter.

Dette er en skjermdump av tidenes første Twitter-melding.

Twitter fikk sitt store gjennombrudd på musikk- og teknologikonferansen South By Southwest i 2007, og allerede året etter ble det delt over 100 millioner tweets i løpet av et kvartal.

I 2007 ble også Tumblr lansert, og Twitter-brukeren Chris Messina var den første som brukte #hashtag i meldingene sine for å gruppere dem.

Barack Obama ble i 2008 den første presidentkandidaten som systematisk brukte sosiale medier til å nå velgerne. Facebook-gründer Chris Hughes forlot Mark Zuckerberg til fordel for den unge senatoren fra Chicago, og styrte en sosiale medier-kampanje som omfattet 15 plattformer. @BarackObama er fortsatt den mest fulgte kontoen på Twitter, med 133,2 millioner følgere.

I morgen kommer del to. Der kan du lese om at etter at de første sosiale mediene hadde etablert seg, begynte en periode med vill vekst. «Alle» ville være på Facebook, og det var ingen grenser for hva de nye kanalene kunne brukes til. Nye sosiale medier dukket opp som paddehatter, og selv Google måtte innse at det kanskje fantes noe viktigere for folk på internett enn søk.

Powered by Labrador CMS