
– Jeg håper at vi om noen år lager jobber som andre i bransjen respekterer og blir inspirert av
Dette er Newslabs ambisjoner med sin nye designavdeling.
– Det har vært en tilpassing. Du flytter ikke bare til ny jobb og et nytt firma, men og en ny by og et nytt land og du skal bli vant med det. Det er mange likheter mellom briter og nordmenn, men det er og forskjeller i kulturen som man merker på arbeidsplassen og jeg prøver å navigere i det landskapet nå.
Det sier Doug Hindson til KOM24.
Han har nylig forlatt en jobb i et av de mest prestisjefylte designbyråene i verden, Buck, for å bygge opp en designavdeling i Newslab i Oslo.
Elsker ikke USA
Men hva får en mann som har jobbet med kunder som Airbnb, Meta, Apple og de store amerikanske bankene til å forlate et liv i en pulserende by som New York, med noen av de største kreative miljøene i verden rett utenfor stuedøra, til å flytte til Oslo?
– Vi kom til et punkt at selv om hvor fantastisk New York er å jobbe og bo i, så elsker vi byen. Men vi elsker ikke USA, sier briten Hindson.
Han sier at det enkleste var å forlate jobben, mens det verste var å forlate venner og kollegaer.
– Men vi ville at livene våre skal være bærekraftige. Og selv om New York har rykte på seg for å være stedet for fortreffelighet innen den kreative industrien, er det mye interessant arbeid som blir gjort andre plasser og, sier han og mener det er de store byene og de store landene som får mest oppmerksomhet.
Hindson er gift med norske Thea Glad, som nå jobber som illustratør i ANTI.
– Da Oslo dukket opp på listen over hvor vi vil jobbe og bo i framtida, så vi at det er mye talent her og mye godt arbeid som blir gjort, som ikke blir sett av resten av verden. Så det føles ikke som om vi ofrer så mye ved å flytte hit, sier han.
I Buck var han associate creative director og hadde overoppsyn med noen av prosjektene de hadde. Han forteller at da han og konen, som møttes da de begge studerte på Kingston i England, flyttet til New York var det først skremmende å komme til en ny by og et nytt land. Han forteller at han var opptatt av å vise fort at han kunne gjøre gode jobber.
– I denne bransjen vil du jo at kundene og publikum liker det du gjør, men du vil og imponere dine kollegaer og de som jobber i bransjen. Det var en inspirerende tid der jeg lærte mye. Men arbeidskulturen i USA med klare forventninger til hvor langt du kan strekke deg for å oppfylle kundenes ønsker, det kan være krevende, sier han.
Men nå skal han altså bygge opp Newslabs designavdeling.
– Skal være en smeltedigel
Den består av, i tillegg til Hindson, illustratør Hatti Bailey, grafisk designer Karoline Tolo og designeren Nils Eivind Hausken.
Han sier at avdelingens mål er å pushe kvaliteten og bredden på det de leverer. Hindson sier at han og vil omfavne påvirkningene fra andre plasser og prøve å forstå hva som er kjernen i den kreative scenen i Oslo og hente inn ny inspirasjon og kombinere det hele.
– Vi skal være en smeltedigel med forskjellige ideer og perspektiver som utfordrer, sier han.
Han vil ikke sette seg mål om at de skal vokse mye i årene som kommer.
– Jeg tenker ikke på suksess i form av størrelsen på avdelingen, men på hva slags prosjekter vi jobber med, sier han.
De må være utfordrende, interessante, spennende og utviklende. Målet er og å jobbe sammen med Newslabs tekst og videoavdeling.
– Jeg håper at vi om noen år lager jobber som andre i bransjen respekterer og blir inspirert av. Men og som kundene synes er tilfredsstillende og at de ser hvilke kvaliteter vi har og at de lar oss jobbe med større og bedre prosjekter, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no