Kristiane Roe Hammer
Kristiane Roe Hammer

Sikret seg viktig millionavtale i tøft år

Newslab hadde et tøft tiårsjubileum, men sikret seg stor-avtale med Nasjonalbiblioteket. 

Publisert

– Det er helt vilt, megastas og kjempe- kjempegøy!

Det sier en lykkelig Kristiane Roe Hammer i Newslab, til KOM24.

– Stas og spennende

Før jul sikret de seg en kjempeavtale med Nasjonalbiblioteket, hvor de skal stå for design- og markedsføringstjenester for biblioteket. 

De skal jobbe med både tilrettelagte bøker og kulturformidlingsdelen av Nasjonalbiblioteket og Roe Hammer mener det passer perfekt for dem som er et byrå som består av mange gamle journalister som liker å fortelle spennende og viktige historier.

Med seg på vinnerlaget har de og Smuss studio, som hun sier bidrar med spisskompetanse og dermed er et godt supplement til dem som fullservicebyrå.

– Jeg tror og håper det var det Nasjonalbiblioteket så, at de fikk summen av dette, sier hun.

Avtalen har en maksimal verdi på 15 millioner kroner, men det er anslått en årlig verdi på mellom 800 000 og 2,5 millioner kroner. 

Det blir presisert at behovet er usikkert og at volumet kan variere både opp og ned, og vil i avtaleperioden være avhengig av blant annet oppdragsgivers behov, aktiviteter, budsjettsituasjon og andre rammefaktorer.

–Foreløpig går alt bra og er stas og spennende. Vi føler oss heldige, så gjenstår det å se hvor stort volumet blir, sier hun.

Dette er første gang Nasjonalbiblioteket har en sånn avtale og og det var svært stor interesse for jobben.

– Ikke noe gøy år

Newslab slo ut elleve andre byråer i konkurransen, blant dem var TRY Reklame, ANTI, Per Høj, Anorak, Neue Design Studio, Tante Randi og Bielke&Yang. 

Roe Hammer lar seg ikke affisere av å slå ut kjente konkurrenter.

– Det er veldig stas å gjøre en god jobb og vinne en fin kunde, ikke for at vi slår ut noen, men for vi gjør en god jobb, sier hun.

De er i gang med jobben allerede og skal blant annet gjennomgå og revidere noe av designet, de jobber med Leselyst-kampanjen som kommer til sommeren og i tillegg er de litt involvert i kulturplanen til biblioteket. 

Avtalen sikret de seg i det som ble et tøft år for byrået.

– Det var ikke noe gøy år, sier hun og forteller at de måtte nedbemanne med 3 1/2 årsverk.

– Vi fylte ti år i fjor og det er første gang vi måtte gjøre noe slikt. Det var kjipt, ordentlig kjipt, sier hun og sier det var ordentlig kjipt å takke av tre stykker de var glade i.

Tallene for fjoråret er ikke klare enda, men hun sier de styrer mot et lite underskudd. 

Håper på bedre marked

Hvordan året i år blir våger hun ikke å spå for mye om enda. 

– Det blir kanskje litt bedre enn i fjor, vi tror ikke på noe hurraår. Men vi er utrolig godt rigget med Nasjonalbiblioteket og masse annet gøy som skjer. Så det er masse som er gøy og spennende, sier hun.

Men selv om fjoråret var tungt, fikk de og svært mye oppmerksomhet for deres kampanje for Visit Oslo. Blant annet kalte AdAge det en av de beste reklamene i 2024.

Hun sier de har fått mange potensielle jobbhenvendelser etter den kampanjen kom ut.

– Vi jobber med noe som kan bli noe, så får vi se om det blir landet. Men det var veldig gøy å få mye omtale og bli lagt merke til. Så får vi håpe at når markedet blir bedre at det får noe å si da, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS