Elin Tvedt presenterer lydvarselet.

Norsk reklame får internasjonal oppmerksomhet

Triggers jobb for Havila Kystruten trekkes fram av AdAge.

Publisert

Trigger introduserte nemlig verdens første «lydvarsel» i sitt arbeid for Havila Kystruten.

Nå er det omtalt på AdAge, et globalt nettsted som skriver om markedsføring og reklame.

Behind the concept of «The Noise Forecast» are Trigger Oslo and creatives Eystein Molland Norderval and Magdalena Kamøy», står det skrevet.

Hensikten med lydvarselet er å vise hvor mye støy det er andre steder i verden, for så å vise hvor fredelig og fint det er om bord i båten til Havila Kystruten.

– Folk, spesielt oss nordmenn, er veldig opptatt av været når vi planlegger ferieturer. Nå som mange forsøker å komme seg unna lyder og stress, burde det være et eget lydvarsel. Siden det ikke fantes, var det åpenbart en mulighet for Havila Kystruten, som seiler på noen av de stilleste skipene, sier Norderval til Ad Age.

De to kreatørene sier til KOM24 at AdAge er en av de mest anerkjente publikasjonene i markedsføringsbransjen, og at det derfor er stas med omtale.

– AdAge blir hver dag bombardert med innsalg fra håpefulle reklamefolk som ønsker at nettopp deres kampanje skal bli løftet fram. Så når det først skjer med din kampanje er det selvfølgelig veldig stas, skriver Kamøy og Norderval i en e-post.

De har noen tanker om hvorfor akkurat denne jobben får oppmerksomhet internasjonalt.

– Det er en veldig tydelig kreativ idé med et element av innovasjon i seg. Vi har faktisk laget en helt ny tjeneste og det gjør ideen ekstra sterk, slik vi ser det.

Trigger begynte arbeidet da de kom over den siste reiselivsundersøkelsen fra Innovasjon Norge som viser at den norske stillheten er hovedgrunnen for hvorfor turister kommer til Norge.

– Da bestemte vi oss for å spille på kontrasten mellom de bråkete byene de fleste turistene kommer fra og den fredelige norske kysten. Og siden Havilas stillegående båter går delvis på batterier følte vi at det lå troverdighet i budskapet. 

– Det vi synes er ekstra kult er at løsningen ikke ble en gimmick. Havila har faktisk installert lydmålere flere steder langs kysten og har planer om å installere enda flere i fremtiden. Og Noise Forecasten har blitt så bra at Havilas båtkapteiner stoler mer på den enn på værmeldingen!

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS