Oslo-reklame kåret til verdens 7. beste i 2024 av anerkjent magasin
Oslo-reklame kåret til verdens 7. beste i 2024 av anerkjent magasin

To norske reklamer kåret til noen av de beste i verden

Hevder seg i konkurranse med de store internasjonale aktørene.

Publisert Sist oppdatert

Det kjente magasinet Adage har kåret årets beste reklamer og to av de beste er norske.

POL og Postens julereklame er kåret til den 18. beste og Visit Oslos «Is It Even A City?» kom helt oppe på sjuende plass. 

Sistnevnte er laget av Newslab og «I wouldn’t come here, to be honest» er budskapet fra den motvillige Oslo-innbyggeren «Halfdan», som i filmen for Visit Oslo peker ut alt han misliker med sin egen by.

– Jeg tenker at selv Halfdan ville vært sånn passe imponert. 

Ble kontaktet av Abu Dhabi

Det sier daglig leder i Newslab, Kristiane Roe Hammer, til KOM24.

Hun sier det er helt fantastisk og surrealistisk at det er havnet på denne listen.

– Den er der i godt selskap med enorme filmer med store budsjetter for kjente merkevarer og Super Bowl-reklame, sier hun.

Filmen gikk fort viralt på nettet, med millioner av visninger og omtaler i alt fra The Guardian og NPR til Aftenposten, Avisa Oslo, Dagbladet, Nettavisen og VGTV.

Roe Hammer sier at det til tider har vært en enorm pågang. 

– Det er bare gøy og hyggelig, men det er og veldig mange rare henvendelser, sier hun.

Den aller rareste til nå har vært fra Abu Dhabi.

For det var en periode noen prøvde å få tak i alle i byrået via alles sosiale medier og det ble sendt e-poster.

– Så en dag fikk vi en telefon fra ambassaden til Emiratene i Norge, som ville formidle at Departementet for turisme ville ha et møte med oss for å få oss til å lage en reklamefilm for Abu Dhabi, forteller hun.

Det sa de raskt nei til.

Kristiane Roe Hammer
Kristiane Roe Hammer

– Vi sa at vi heier på menneskerettigheter, så å lage reklame for dere kan vi ikke si ja til, sier Roe Hammer, men legger til at om det er noen land med store budsjetter og som setter pris på mennesker av alle legninger, lager de gjerne reklame med dem.

Hun legger til at de har og fått mye fin oppmerksomhet og noen kule oppdrag som følge av filmen. 

Fortjener heder

– Men det som er aller mest kjempegøy er at kunden vår turte å gjøre noe som er annerledes og modig. Det er de som fortjener heder for å tørre å gjøre noe som er annerledes, sier hun.

– Og ikke minst Oslo som er et annerledes sted på en veldig fin måte, legger hun til.

Hun innrømmer at det har vært så mange henvendelser i forbindelse med filmen at de sliter med å skille hva som er reelt og hva som er virak.

Da de ble kontaktet av Adage visste de ikke hva det var for et blad og de hadde ikke abonnement så de fikk ikke sett sin egen plassering. 

– Det har vært så mye oppmerksomhet at det er vanskelig å skille hva som er genuint hyggelig og kult til at noen vil at vi skal bruke penger på å melde på caset på en eller annen konkurranse, sier hun.

Dermed blir det trolig lite priser på dem framover. 

– Vi må tenke oss litt om. Kanskje det blir en konkurranse eller to, sier hun.

I Visit Oslo er de veldig glade for kåringen.

– Før vi lanserte «Is It Even A City?» var vi usikre på om humoren ville bli forstått og treffe en global målgruppe. Å spille på humor, spesielt på tvers av landegrenser, kan være utfordrende. Likevel traff kampanjen en nerve og gikk viralt, med millioner av visninger på tvers av sosiale kanaler, sier Tord Baklund, avdelingsleder kampanje/SoMe i VISITOSLO og fortsetter: 

– Denne sensommeren, høsten og vinteren har vi jevnlig blitt tagget i sosiale medier, med referanser til filmen som «I couldn’t resist» og «I wouldn’t come here … Or maybe I would». Dette beviser at kampanjen har hatt den effekten vi har ønsket, sier Baklund.

– Helt fantastiske nyheter

De tre øverste reklamene på listen er fra Nike, Roku og Telstra. 

På 18. plass finner man POL. 

Byråleder i POL, Therese Becke er jublende glad for deres plassering på listen.

– Det er helt fantastiske nyheter. Vi er veldig, veldig stolte over den plasseringen, sier hun til KOM24.

De er på listen med årets julereklame for Posten, som har form av en dokumentar. 

– Det er et annerledes uttak som skiller seg ut og som vi har fått masse oppmerksomhet og engasjement rundt.

Hun sier det er en stor motivasjon å komme på en sånn liste. 

– Hovedoppgaven er å skape resultater for kundene våre. Å få en sånn anerkjennelse fra en internasjonal bransje betyr litt ekstra som oss som kreativt byrå og hele temaet, sier hun.

POL og Posten fikk enormt mye oppmerksomhet for deres julekampanje med en homofil nisse for noen år siden, deretter har det vært mer stille rundt julekampanjene, før de nå er tilbake med et smell.

– Er det godt å returnere med en sånn kampanje?

– Det er det absolutt. Men det blir gjort bevisste valg i briefen til Posten. Det er ikke hvert år det skal sjokkeres og engasjere like mye, noen år skal det bare være god stemning. Men nå skulle det trykkes til igjen. Det har vi gjort og det har lyktes, sier hun.

– Har dere begynt å rydde plass i premiehyllene nå da?

Merker et skifte

– Nei, vi tørr ikke ta noe på forskudd. Men det er alltid en god indikasjon når det blir tatt så godt imot av en samlet internasjonal bransje, sier hun og legger til at de tar ikke noe for gitt. 

– Hva tenker du om at det er to norske jobber på listen?

– Det er veldig sterkt og noe vi er veldig glade for. Vi behøver en bransje som står sterkt i motvind, som den har gjort en stund, sier hun.

Becke sier det har vært noen tunge år der det har vært langt mellom de gode jobbene og der kundene har vært mer trygghetssøkende, noe hun ser på som helt naturlig.

Men nå merker de et skifte og hun sier det er unisont i bransjen at man opplever at briefene som kommer nå endrer seg litt og man er igjen i gang med å bygge merkevare. 

– Det er flere fine jobber ute, som er litt modigere og sterke, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS