Zaineb fra Storm Samfunn vil bli idrettspresident: – Ekstremt stort mediepress
Snakker med KOM24 om åpne kundelister, et ekstremt mediepress og om det å ikke ha en mediestrategi.
– Det har vært et døgn der jeg har vært min egen mediehåndterer. Du kommer rett inn i et svar medie-modus, der du snakker litt saktere, litt sånn Jens Stoltenberg-sakte. Det er et resultat av miljøet jeg har vært i de siste døgnet. Det har vært et ekstremt stort mediepress.
– Hvordan oppleves det?
–Det er veldig hyggelig at media viser interesse for idrettspolitikk, jeg håper den fortsetter etter et eventuelt valg og at de er opptatt av å skrive om idrettspolitiske saker når det ikke er valg.
Det sier en sliten Zaineb Al-Samarai til KOM24.
– Veldig moro
Onsdag ble det kjent at flertallet i idrettsstyrets valgkomité ikke ønsker Berit Kjøll (67) til det kommende valget av ny idrettspresident. I stedet vil de ha PR-rådgiveren Al-Samarai i rollen.
Til daglig jobber hun i Storm Samfunn hvor hun har jobbet siden april 2021. Storm Samfunn er politikksatsingen i Storm-familien og leverer rådgivningstjenester innen politisk og strategisk kommunikasjon.
Al-Samarai er utdannet jurist og har blant annet vært vararepresentant for Arbeiderpartiet på Stortinget.
Hun beskriver det siste døgnet som overveldende.
– Det har vært veldig intens, rett og slett veldig moro, det må jeg jo si. Det er gøy å endelig snakke politikk, sier hun.
Al-Samarai sier at det er ikke det å kunne gå rundt og kalle seg president som frister med stillingen.
– Det som frister er hva man kan gjøre med den. Om jeg kan bidra til at flere av de flere tusen fattige barna som står utenfor og skraper på døra og vil inn, så vil jeg gjøre det. Om jeg kan bidra til at idretten får flere anlegg, så vil jeg det. Jeg vil brukes til noe godt for forbundene, kretsene, idrettsrådene, lagene og medlemmene, sier hun og kaller norsk idrett for Norges viktigste samfunnsaktør når det kommer til folkehelse, integrering, inkludering og det å føle mestring og at hun vil bidra til å bedre rammevilkårene.
– Jeg må bjuda på
Onsdag ble det laget 63 medieoppslag som har omtalt Al-Samarai, viser tall fra Retriver. Hun sier hun da får bruk for sin profesjonelle erfaring med mediehåndtering.
– Ja, det gjør det. du kan ikke noe for det, du hører det, jeg blir min egen pressesjef. Jeg merker på måten jeg går fra kamera til kamera, innrømmer hun.
Hun sier at hun da er glad hun har den kompetansen når man får kort tid til å legge fram det hun vil si.
– Det å være god til å kommunisere hjelper på. Jeg er ekstremt opptatt av at riggede kjedelige politikersvar ikke er gøy. Folk vil bli kjent med meg, da må jeg bjuda litt på, sier hun.
Hun sier hun liker den rollen og innrømmer at det kom noen kommentarer i onsdagens debatt som kom litt vel spontant.
Og som sin egen PR-rådgiver var hun fornøyd med det hun leverte, sier hun.
– Det er deilig å få starte. Det er alltid noe eget med den første debatten, så det er deilig å bli ferdig med den.
– Hvordan følte du deg etter den dagen?
– Som man har vært gjennom en vaskemaskin, sier hun spontant.
Men hun nekter for at hun har lagt seg en PR-strategi før valgkampen som skal vare fram til valget i juni.
Åpne kundelister
Strategien har vært å vente på valgkomiteens innstilling, så er det en helt annen ball game nå. Men det er ingen strategi, jeg har ikke hatt tid. Dette skjer samtidig som jeg skal gjøre jobben min, jeg har nesten ikke tid til å se familien min sier hun.
Og apropos jobb. Hun sier hun ikke har snakket med de andre partnere om hva som skjer framover.
– Jeg må sette meg ned med partnerne i Storm og ta den samtalen. Men den bør tas med partnerskapet før jeg går ut i media, sier hun.
Et sterkt fokus når media skriver om PR-rådgivere er kundelister. Storm jobber med åpne kundelister. Hun sier det er viktig for dem med fullstendig åpenhet.
– Det er en del av vår businessmodell som er viktig. Vi ønsker en åpen PR-bransje og kommunikasjonsbransje som gir muligheter å gå videre til andre posisjoner og verv uten masse spørsmål, sier hun.