– Jeg har notert meg at flere medarbeidere i store virksomheter melder om interne Eid-ønsker til muslimske medarbeidere, skriver Umar Ashraf. Her fra feiring på kontoret.
– Jeg har notert meg at flere medarbeidere i store virksomheter melder om interne Eid-ønsker til muslimske medarbeidere, skriver Umar Ashraf. Her fra feiring på kontoret.

MENINGER:

Umar Ashraf: Årets viktigste Eid-initiativ kommer nok fra landets største finanskonsern

«Jeg har gjort en rask analyse av årets eid-hilsener på sosiale medier, og er mest imponert over DNB.», skriver Umar Ashraf.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av ramadan i år kom jeg med en utfordring til norske virksomheter om å markere årets Eid-feiring på sine kanaler og i sine virksomheter.

Det finnes mange gode eksempler på inkluderende Eid-hilsener i år. Alt fra foreninger og offentlige virksomheter, til kommersielle aktører. Det er ekstra kult med årets Eid-kampanje fra skjønnhetskjeden Kicks som verdsetter muslimske kjøpergrupper.

Uhørt og ikke aktuelt

I 2014 når jeg startet debatten om manglende mangfold i kommunikasjonsbransjen var det nærmes uhørt og ikke aktuelt at norske aktører skulle søke råd om mangfoldstematikk. Det førte til at jeg forfattet pensumboken Hvit PR, og ble i mange år etter en ensom pådriver for økt mangfold i reklame- og kommunikasjonsbransjen.

Heldigvis er dette i ferd med å endre seg betraktelig, og det gleder meg å kunne bruke min mangfoldskompetanse for både nye og eksisterende kunder i byrået.

Før og under ramadan i år har vi hatt kunder og personer i vårt nettverk som har stilt spørsmål om hvordan de kan gjøre noe for å markere høytiden. Jeg tror vi nå opplever dette skiftet fordi sosial bærekraft, herunder mangfold og inkludering også er blitt sentrale styringsverdier for mange virksomheter.

Det gleder meg ekstra mye at vår kunde, Fonus begravelsesbyrå er så inkluderende, og sprer kunnskap og glede på deres egne SoMe-kanaler.

I Sannum & Bergestuen laget vi en miniguide om Ramadan på arbeidsplassen som jeg håper flere tar i bruk i mange år fremover fordi det fortsatt gjenstår å normalisere muslimske høytider.

Jeg har notert meg at flere medarbeidere i store virksomheter melder om interne Eid-ønsker til muslimske medarbeidere. Min oppfordring vil fortsatt være at de også deler slike ønsker og standpunkter offentlig, det gir økt troverdighet og utvider rommet i norsk arbeidsliv ytterligere.

Feirer Eid på kontoret!

I år har jeg selv hatt fri på Eid, noe som er en lovfestet rett for alle som ikke tilhører den Norske kirke. Langhelgen ble tilbrakt med familien. Men mandagen derpå var jeg på kontoret hvor vi feiret Eid i byrået. Her har vi kost oss med hjemmelaget kylling-biryani som min svigermor så raust tilberedte for min andre familie.

Og vi var ikke alene om å markere Eid-feiringen på kontoret. Fremtind forsikring og Politiet er eksempler på virksomheter som også har tatt feiringen inn i sine jobblokaler. Begge har hatt gode smaker og mat som en inngang til å markere høytiden, akkurat slik det bør være.

DNB og Christer er inkluderingshelter

Årets viktigste Eid-initiativ kommer nok fra landets største finanskonsern.

Når en kommersiell virksomhet på størrelse med DNB bruker sin hovedkanal på Facebook til å ønske alle en fin feiring, har det en stor verdi.

Innlegget illustrerer først og fremst hvorfor det er så viktig at norske virksomheter uttrykker mangfoldsarbeidet sitt eksternt. For kommentarfeltet består av både gladmeldinger, men dessverre også mye grums.

Det kommer tydelig frem fra kommentarfeltet at mangold og inkludering er høyt forankret i konsernet, spesielt fordi «SoMe-ansvarlig» Christer føler seg komfortabel med å svare ut på hetsen, og står stødig i konsernets verdier.

Tenk hvilken glede, lettelse og verdi det gir, for både muslimske kunder og ikke minst ansatte å først lese hilsenen fra DNB, og deretter lese Christers stødige håndtering av ufine kommentarer. Dette er enkel og effektiv verdikommunikasjon.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS