F.v. Hanne Gilje Sekse og Simen Kjær fra TRY Opt er årets Byråbattle-vinner.

TRY Opt vinner årets Byråbattle

Overbeviste med sin mediestrategi under Byråbattle.

Publisert Sist oppdatert

(KLINGENBERG KINO, OSLO): – Dette var gøy, sier vinnerduoen fra Try Opt, like etter at de annonseres som vinnere av årets Byråbattle.

Torsdag arrangerte MFO (Markedsføringsforeningen i Oslo), Byråbattle for tredje gang i historien. I løpet av dagen presenterte Wavemaker, TRY Opt, Initiative, iProspect og PhD, sine svar til årets brief, som hadde fått navnet «Bergen Line 2.0».

Til slutt var det TRY Opt som ble kåret til vinner av Byråbattle 2023.

I forkant av hver Byråbattle har byråene jobbet med en fiktiv brief, og i år året handlet briefen om hvordan mediebyråene sammen med den omdøpte Bergensbanen, Bergen Line 2.0, skal øke antall reisende.

Betyr mye

Fra TRY Opt var det Hanne Gilje Sekse og Simen Kjær som presenterte mediestrategien til årets brief, som ikke legger skjul på at dette var en gjev seier.

– Dette betyr overraskende mye. Vi snakket om det tidligere og jeg bruker ikke å være nervøs før jeg går på scenen, men i dag var jeg skikkelig nervøs, sier Kjær.

Sekse legger til at de har vært skjerpet i konsentrasjonen i arbeidet.

– Man har et gitt tidspress og nivået på konkurransen er så høyt. Og at man får muligheten til å vise fram hva man kan, det legger litt føringer for hva man legger inn av jobbe med konkurransen.

Byråbattle-briefen er noe TRY-duoen har jobbet med i tillegg til det daglige arbeidet.

– Vi har ikke jobbet alene med dette, vi har vært et større team som har jobbet sammen med dette caset. Vi har sittet sammen på kveldene, spist overtidsmat, drodlet og spisset oss. Også må jeg legge til at vi virkelig har kost oss med å jobbe med dette, forklarer Kjær.

Sekse legger til at de har store forventninger til seg selv.

– Og derfor legger litt ekstra press på oss selv, sier hun.

Skyhøyt nivå

Noen av ideene og tankene som er lagt inn i TRY Opt sin presentasjon, er inspirert av faktiske kunder.

– Det er kult at noe av det arbeidet vi har lagt inn i dette caset, er ideer vi har med reelle kunder. Og det gjør det ekstra spennende fordi det betyr at vi faktisk har mulighet til å bruke noen av disse ideene, sier Sekse.

TRY Opt var fjerde byrå opp på scenen torsdag, og brukte det til sin fordel.

– Fordelen med å være litt etter de andre er at man sitter og hører på hva de andre legger fram og derfor kan fokusere på litt andre ting. Men det er klart at vi visste at det kom til å være et skyhøyt nivå. Vi møter disse byråene i andre konkurranser hver eneste uke om de samme kundene, så det var absolutt ikke noen overraskelse at de andre byråene levere så sterkt som de gjorde, sier Kjær.

Duoen retter en takk til alle i TRY som har bidratt med caset, MFO og fire sterke konkurrenter.

– Vi hadde ikke klart dette uten teamet vårt som har bidratt, MFO som lager et konsept og en ramme rundt dette som er kjempegøy. Og selvfølgelig sterke konkurrenter som gjør at vi er så skjerpet som vi må være, avslutter vinner-teamet.

Ser fram til neste battle

Juryeringen er en kombinasjon av publikumsstemmer og faglig vurdering av Byråbattle-juryen, samt kriteriene:

Byråbattle-brief: Bergen Line 2.0:

Mållet er å øke antall reisende betydelig og i første omgang nå ut til målgrupper for å velge tog som transport på strekningen mellom Bergen og Oslo.

Bergen Line 2.0 ønsker hjelp fra byråene til å definere hvilke segmenter som bør prioriteres, hvordan kampanjebudsjettet bør fordeles og allokeres.

Målsetting er delt inn i forretningsmål, kommunikasjonsmål og mediemål.

I den definerte kampanjeperioden ønsker kunden å henvende seg til segmentene med høyest ROI

Kampanjeperiode: 19. mai til 30. juni.

Budsjett: 2,300,000 kroner

  • Bruk av innsikt (merkevare, marked, målgruppe)
  • Mediestrategi (mål, KPIer, mulighetsrom og barrierer)
  • Aktiviering (uttak i betalte kanaler)
  • Måloppnåelse (Optimalisering og måling)

Juryleder Lohne fortalte fra scenen at det var vanskelig å komme fram til en vinner.

– Vi har jobbet på speed de siste ti minuttene for å komme fram til en vinner, og det har vært vanskelig fordi nivået på presentasjonene var så utrolig bra.

Daglig Leder i MFO, Ida Cecilie Wille, forteller at det var flere hundre personer som stemte digitalt fra salen og hjemmefra i kåringen av årets battle.

Juryens avgjørelse veide 80 prosent, og publikum sto for resterende.

– Vi er svært fornøyde med å samle en hel bransje bestående av 400 mennesker i salen og 250 som fulgte oss digitalt hjemmefra. Det å invitere mediebyråer til å pitche et case i et åpent rom med sterke konkurrenter tilstede, er en unik og annerledes måte å vise frem byråene på, sier Wille til KOM24.

Hun er godt fornøyd med byråenes engasjement fra scenen.

– Alle fem byråene leverte svært solide presentasjoner og fikk vist seg fra sin beste side, og TRY Opt ble en verdig vinner denne gang. Vi hos MFO ser allerede frem til Byråbattle 2024!

Årets jury har bestått av:

  • Julie Søntvedt (Marketing Manager i Go Ahead Group)
  • Kristin Brimi (daglig Leder i Mediebyråforeningen)
  • Caspar Wildhagen (daglig leder i Analysesjefene)
  • Hanne Lohne (Director Business Strategy i Schibsted og juryleder I Byråbattle 2023)
  • Anne Signe Fagereng (markedssjef i Visit Oslo)
  • Pelle Stensson (Chief Agency Officer i Oceans)
Powered by Labrador CMS