Snapchat stakk av med seieren i årets Kanalbattle
Martin Wenstad Janssen og Per Christian Teslo sørget for Kanalbattle-seier og fikk skryt for lydlogo – Duoen fikk umiddelbar interesse fra TINE: – Kanskje dette blir lansert en gang.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det var et fullsatt Colosseum kino i Oslo som onsdag holdt rammene rundt årets Kanalbattle, som arrangeres av MFO (Markedsføringsforeningen i Oslo).
På scenen hadde hver av de ti ulike kanalrepresentantene ti minutter til rådighet for å presentere de mulighetene de mener ligger i deres kanal for å skape en vinnende markedsføringsmiks, og svare på det store spørsmålet: «Hvem fortjener penga våre i 2023?»
Målsettingen er å:
- øke merkevareoppmerksomhet
- øke preferanse
- øke salg
Mediebudsjettet er en million kroner for målgruppen 18–25 år, og vil foregå i perioden L2 2023. Produktet som skal lanseres er meieridrikken «MFO Shake», i kategorien «nytelse».
En viktig arena
Det var til slutt Snapchat som overbeviste fagjuryen og kan kalle seg årets Kanalbattle-vinner.
Og det var Account Executive Martin Wenstad Janssen og Sales Manager Per Christian Teslo fra Snapchat som fremførte vinnerbidraget. Ettersom formatet ble endret i år, kan duoen avsløre at de har brukt en god del timer på besvarelsen.
– Det blir alltid mer intensivt mot slutten, og vi har nok lagt igjen i hvert fall 30 til 40 timer totelt på denne briefen, forteller Martin Wenstad Janssen til KOM24.
Kanalbattle er en viktig arena å vise seg fram for mange, sier Per Christian Teslo.
– Det er 1000 mennesker som ser på i dag, både store og små annonsører, og det er viktig for Snapchat å vise hva vi kan bidra med når det gjelder innsikt, kreativitet og rådgivning.
– Det er tusen markedsførere i salen her, så da må vi på en måte «bring our A-game», og da prioriterer vi å bruke tid på dette for å vise hva vi kan få til med Snapchat.
Seieren smaker godt, og det var viktig å slå Schibsted i Kanalbattle.
– De leverer alltid bra, de er solide og innsiktsdrevne. Jeg likte godt den presentasjonen, og vi hadde som mål å knuse Schibsted, ler Wenstad Janssen.
Snapchat-duoen utviklet en lydlogo for produktet som de valgte å kalle «Melskis», som tydeligvis har festet seg hos flere i salen.
– Det kom noen bort fra TINE i pausen som faktisk var veldig nysgjerrig på det vi hadde presentert, så kanskje dette blir lansert en gang. Vi er i hvert fall klare!
– De hadde alt
I tillegg til den spesifikke briefen, ble Kanalbattle-vinneren for første gang kåret av en fagjury. Juryens begrunnelse veide tyngst med sine 80 prosent, og de resterende 20 ble avgjort av publikum.
Fagjuryen ble ledet av Brand Manager i Ulvang/Brav og styremedlem i MFO, Christophe Pons, som i tillegg hadde med seg Christian Bø fra Mindshare, Jacob Schjerven fra TINE og Janne Espevalen fra Anorak.
Juryleder Pons avslørte at de også hadde Snapchat som sin favoritt.
– Det var totalpakken, de hadde alt, sier Pons.