MFO gjør endringer for årets Kanalbattle
– Det blir en mer faglig begrunnet kåring i år – og vi tror derfor at resultatet blir enda mer rettferdig fordi det er fag og prestasjoner som avgjør, sier Ida Cecilie Wille.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag samler MFO (Markedsføringsforeningen i Oslo), bransjen til nok et Kanalbattle på Colosseum kino. Årets battle er den femte i rekken og byr på flere nyheter.
– For første gang har kanalene fått utdelt en helt spesifikk brief de skal løse, og for første gang har vi med oss en eminent fagjury, sier daglig leder i MFO, Ida Cecilie Wille til KOM24.
Briefen omfatter lansering av produktet «MFO Shake».
Du kan lese mer om Kanalbattle og briefen her.
Fagjuryen ledes av juryleder Christophe Pons, som også er brand marketing manager i Ulvang/Brav, og styremedlem i MFO.
– Det blir en mer faglig begrunnet kåring i år – og vi tror derfor at resultatet blir enda mer rettferdig fordi det er fag og prestasjoner som avgjør, og ikke antall stemmer slik det har vært de foregående årene.
Lettere å sammenligne
Fagjuryen vil stå for 80 prosent av stemmene, og de resterende 20 er det opp til publikum i salen og hjemme, å avgjøre hvem som fortjener.
– Vi tror dette er en endring som tas godt imot, og vi ser fram til å runde av årets Kanalbattle med en sterk faglig begrunnelse som kårer vinneren.
De ti kanalrepresentantene som skal ut i ilden er TV 2, Bauer Media, Snapchat, Schibsted, Clear Channel, Amedia, Meta, Media Direct Norge, Egmont People og Google.
De jobber etter det samme prinsippet som tidligere, hvor hver representant får ti minutter til å pitche mulighetene som ligger i deres kanal for å skape den ultimate markedsføringsmiksen.
– Ved å gi alle en spesifikk brief, vil presentasjonene være sammenlignbare, og produktet langt mer i sentrum enn selve kanalen. Jeg tror vi får se et mye større samspill mellommediekanalene som gir kraft. En kundereise foregår ikke i kun en kanal, men er gjennomgående i hele kjøpstrakten. Dette er et viktig poeng når man skal definere sin kanalmiks.
I flere uker har arrangementet vært fullbooket og ventelisten lang. MFOs Kanalbattle fyller opp hele storstuen på Majorstuen som har en kapasitet på 900 mennesker.
Skrekkblandet fryd
Wille, som tok over som daglig leder etter Anna Andra Hvinden 1. oktober, gleder seg til foreningens første store arrangement i denne rollen.
– Det er med litt skrekkblandet fryd, men jeg gleder meg voldsomt til å samle bransjen – for det er nettopp den rollen MFO skal ha. Vi skal være et samlingssted for alle som jobber med markedsføring og for de som ønsker å høre til et nettverk der vi kan møtes og dele erfaringer, snakke om utfordringer og gjøre hverandre bedre.
Wille er utdannet siviløkonom med spesialisering innen internasjonal ledelse og finans, og hun har alltid hatt en lidenskap for kommunikasjon, reklame og kreativitet.
Hun har jobbet blant annet jobbet for Harald A. Møller, Norgesgruppen, Ringnes, Boots og Nille. De to siste begge som markedsdirektør. Byråerfaringen har hun fra Geelmuyden Kiese og Schjærven reklamebyrå.
– Jeg er en tilpasningsdyktig person med mye kapasitet som raskt leser og forstår mennesker og situasjoner. Jeg er nok ikke en typisk trygghetssøkende person som blir i det konforme og det repetitive – det er nok årsaken til at jeg har gjort mye på kort tid. Og slik er jeg også privat.
Den nye MFO-stemmen
Wille mener MFO har en solid posisjon.
– Vi har nesten voksesmerter fordi vi har hatt sterk vekst og mye medvind etter to år med korona og mye nedstengninger. I fjor hadde Kanalbattle 100 personer i salen, i år er det fullt hus med 900 personer og venteliste. Vi kjenner på en sult etter å møte mennesker, og bare i det ligger det også et samfunnsansvar hos oss fordi mange av våre medlemmer sitter i ensomme funksjoner og søker arenaer for å treffe folk. Det er en takknemlig rolle og ansvar vi har!
Wille ønsker at MFO skal bidra med en tydeligere stemme inn i samfunnsspørsmål.
– Vi lever i et sterkt drevet kommersielt samfunn – og i en verden hvor vi opplever krig i Europa og endrede rammebetingelser når det kommer til folks privatøkonomi, og en stram næringskjede for bedrifter. For oss fremover handler det om hvordan vi kan bruke dette som en kraft i kommunikasjonen og være relevante for våre 4500 medlemmer hver dag. I det ligger en sterk motivasjon for meg og i rollen som daglig leder.