MENINGER:
Når sportshelter sportsvasker porno
«Der en person ser «sportsvasking», ser en annen legitim merkevarebygging og produktutvikling for begge parter.», skriver Ole A. Winther.
Det er mye snakk om «vasking» for tiden. Grønnvasking. Rosavasking. Mangfoldsvasking. Veganvasking (sic!). Og ikke minst: Sportsvasking.
I PR-sammenheng er slik «vasking» når selskaper, merkevarer og land i litt for stor grad prøver å knytte seg til positive verdier eller aktører, uten at legitimiteten er til stede.
Motorsportutøveren Emil Heyerdahls nylige samarbeid med OnlyFans kan se ut som sportsvasking; som et eksempel på at en kontroversiell aktør bruker utøverens og sportens positive omdømme til å rengjøre sitt eget image.
Heyerdahl siteres i VG på at «veldig mange er basic og hadde ikke turt å ha dem som partner». Ifølge ham kan det å sponses av OnlyFans «… sammenlignes med å være sponset av plattformer som Twitter/X eller Google. På disse plattformene er pornografisk innhold lett tilgjengelig og ofte fremhevet av algoritmer.»
Denne sammenligningen halter.
Google er en søkemotor, der du finner «alt». Og blant alt dette, vil du også finne pornografisk innhold, om du leter etter dette.
OnlyFans er på sin side en plattform der 98 prosent av innholdet er pornografisk, ifølge Techradar. Plattformen er ved flere anledninger assosiert med «trafficking», der personer tvinges til å produsere eksplisitt innhold, og til utnyttelse av sårbare individer – også barn.
Den har normalisert det å selge seksuelt innhold for en stor gruppe mennesker. Mange av disse er i en økonomisk presset situasjon: I april 2020, da pandemien startet, steg tallet på personer som ville selge innhold på OnlyFans med hele 75 %, ifølge Business Insider.
Samtidig ser det nå ut til at OnlyFans – gjennom samarbeid med stadig flere utøvere og idretter – jobber mot økt grad av diversifisering for sitt innhold.
Heyerdahl presiserer i VG at samarbeidet med OnlyFans er «kult» og noe han står «100 prosent i».
Beslutningen om å tjene penger på å promotere en pornografisk plattform, der noe av innholdet er produsert under tvang, må antas å være nøye gjennomtenkt.
Både OnlyFans og Heyerdahl mener det er innafor å «vaske» plattformens profil overfor hans unge følgere i sosiale medier.
Der en person ser «sportsvasking», ser en annen legitim merkevarebygging og produktutvikling for begge parter.
Sånn får det nesten være.
Caset plasserer seg imidlertid midt i pågående debatter om ulike former for «PR-vasking».
KOM24 har vært i kontakt med Heyerdahl for tilsvar, men har ikke fått svar innen innlegget ble publisert.
———————————————-
Innlegget ble først publisert på Winthers egen Linkedin-side. Innlegget er republisert med tillatelse.
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.