Ole A. Winther
Ole A. Winther

MENINGER:

Når sportshelter sportsvasker porno

«Der en person ser «sportsvasking», ser en annen legitim merkevarebygging og produktutvikling for begge parter.⁣», skriver Ole A. Winther.

Publisert Sist oppdatert

Det er mye snakk om «vasking» for tiden. Grønnvasking. Rosavasking. Mangfoldsvasking. Veganvasking (sic!). Og ikke minst: Sportsvasking.

⁣⁣I PR-sammenheng er slik «vasking» når selskaper, merkevarer og land i litt for stor grad prøver å knytte seg til positive verdier eller aktører, uten at legitimiteten er til stede.

⁣⁣Motorsportutøveren Emil Heyerdahls nylige samarbeid med OnlyFans kan se ut som sportsvasking; som et eksempel på at en kontroversiell aktør bruker utøverens og sportens positive omdømme til å rengjøre sitt eget image.⁣⁣

Heyerdahl siteres i VG på at «veldig mange er basic og hadde ikke turt å ha dem som partner». Ifølge ham kan det å sponses av OnlyFans «… sammenlignes med å være sponset av plattformer som Twitter/X eller Google. På disse plattformene er pornografisk innhold lett tilgjengelig og ofte fremhevet av algoritmer.»⁣⁣

Denne sammenligningen halter.⁣⁣

Google er en søkemotor, der du finner «alt». Og blant alt dette, vil du også finne pornografisk innhold, om du leter etter dette.

⁣⁣OnlyFans er på sin side en plattform der 98 prosent av innholdet er pornografisk, ifølge Techradar. Plattformen er ved flere anledninger assosiert med «trafficking», der personer tvinges til å produsere eksplisitt innhold, og til utnyttelse av sårbare individer – også barn.⁣⁣

Den har normalisert det å selge seksuelt innhold for en stor gruppe mennesker. Mange av disse er i en økonomisk presset situasjon: I april 2020, da pandemien startet, steg tallet på personer som ville selge innhold på OnlyFans med hele 75 %, ifølge Business Insider.⁣⁣

Samtidig ser det nå ut til at OnlyFans – gjennom samarbeid med stadig flere utøvere og idretter – jobber mot økt grad av diversifisering for sitt innhold.

⁣⁣Heyerdahl presiserer i VG at samarbeidet med OnlyFans er «kult» og noe han står «100 prosent i».

⁣⁣Beslutningen om å tjene penger på å promotere en pornografisk plattform, der noe av innholdet er produsert under tvang, må antas å være nøye gjennomtenkt.

⁣⁣Både OnlyFans og Heyerdahl mener det er innafor å «vaske» plattformens profil overfor hans unge følgere i sosiale medier.⁣⁣

Der en person ser «sportsvasking», ser en annen legitim merkevarebygging og produktutvikling for begge parter.⁣⁣

Sånn får det nesten være. 

⁣⁣Caset plasserer seg imidlertid midt i pågående debatter om ulike former for «PR-vasking».

KOM24 har vært i kontakt med Heyerdahl for tilsvar, men har ikke fått svar innen innlegget ble publisert. 
 ⁣

———————————————-

Innlegget ble først publisert på Winthers egen Linkedin-side. Innlegget er republisert med tillatelse. 

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS