Sosiale medier-teamet til «Satans Lånekasse»: F.v. Line Emilie Bråthen, Cecilie Stenbakk Engebretsen, Anniken Westtorp og Steffen Walstad.

Ble kalt «Satans lånekasse» – bruker «kallenavnet» på Instagram: – Vi bjudar på

– Kjært barn har mange navn, og vi vet at mange har et litt elsk-hat-forhold til oss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I slutten av september opprettet Lånekassen Instagram-kontoen @lanekassen.

– Kontoen ble opprettet i forbindelse med lansering av podkasten vår, Studietida, og er et prøveprosjekt. Vi har valgt denne kanalen fordi vi ønsker å treffe de yngste i målgruppen vår, forteller kommunikasjonsrådgiver og sosiale medier-ansvarlig i Lånekassen, Cecilie Stenbakk Engebretsen, til KOM24.

Lånekassen jobber i disse dager med en ny sosiale medier-strategi.

– Den er ikke på plass helt ennå, men vi trenger ikke en strategi for å skjønne at vi ikke lenger når de yngste på Facebook. Derfor tenkte vi at Instagram var et greit sted å starte.

Andre kanaler vurderes løpende, men for en liten stab må det gjøres prioriteringer.

Instagram er en kanal der vi når ut til de yngste, som ikke krever for mye av oss som stab, og er en kanal vi internt har mest kompetanse på.

– Såpass med selvironi har vi

I år fyller Statens lånekasse for utdanning 75 år. Og i den forbindelse skrev direktør i Fritt Ord, Knut Olav Åmås, en kommentar i Aftenposten. Der refererer han til Lånekassen som blant annet «Satans lånekasse».

– Kjært barn har mange navn, og vi vet at mange har et litt elsk-hat-forhold til oss.

I forbindelse med Halloween kom ideen om å spille på humoren i «kallenavnet» til en Instagram-post.

– Vi bjudar på, såpass med selvironi har vi. Også vet vi at humor er noe som fungerer veldig godt, spesielt rettet mot den yngste målgruppen.

I innlegget lover Lånekassen at de som blir trukket ut, får tilsendt en pakke med knask.

«Ingen knep, vi lover», skriver de.

– Vi ser at det kan være en fordel, og kanskje nødvendig, å bruke noen kroner på postene i starten for å skaffe oss litt oppmerksomhet rundt Instagram-kontoen. I posten henvender vi oss til elever, lærlinger og studenter, som er målgruppen vi ønsker å treffe i kanalen.

Tre ting som fungerer i SoMe

Målet med kontoen er ikke å få en haug med følgere.

– Det er en bonus hvis målgruppen vil følge oss, men det viktigste for oss er at vi når ut med budskapene våre – ikke at vi får et visst antall følgere. Så for oss vil det være naturlig å samarbeide med andre aktører for å sikre at informasjonen vår når ut.

Engebretsen håper tilstedeværelsen på Instagram kan bryte opp bildet som hun tror mange har av offentlige virksomheter som Lånekassen.

– Jeg håper dette kan bidra til å vise en annen side av oss, så folk ikke bare tror vi er en grå og kjedelig etat. Vår kundegruppe er først og fremst unge mennesker, og vi er nødt til å tilpasse oss hva de ønsker å se i de kanalene de bruker.

Uttrykket «Satans lånekasse» passet derfor godt.

– Erfaringsmessig vet vi at det er tre ting som fungerer bra i sosiale medier: Folk vil lære noe, de vil bli inspirert – og så vet vi at humor fungerer bra for å bryte opp i alt annet vi scroller oss gjennom i hverdagen. Vi skal prøve å fylle alle disse punktene med @lanekassen.

Powered by Labrador CMS