Derfor arrangerer Atea internkommunikasjonsuke for sine 1800 ansatte
– Er det bra nok setter folk av tid til å følge med.
– Kravene til det som er godt innhold er høyere enn det var tidligere. Folk har sett en del webinar siden 2020. Så vi må bruke en del tid på å finne de rette folkene som er gode til å snakke om det de skal snakke om, finne de rette temaene og så må vi bruke en del tid på å sikre at vi treffer riktig.
Det sier Peter Tryggestad i Atea til KOM24.
To ganger i året arrangerer IT-selskapet Atea et internkommunikasjons-arrangement for alle deres 1850 ansatte, fordelt på 22 kontorer, over hele landet.
Slik lykkes de
Målet er å sette medarbeiderne bedre i stand til å kommunisere gjennom skrivekurs, presentasjonsteknikk, kurs i hvordan man bruker sosiale medier, samhandling internt og lignende.
– Man må pakketere det på en måte som gjør at folk finner det nyttig og så må det være kort og konsist og tilgjengelig. Det har vært noen av nøkkelordene våre for å lykkes med dette, sier Tryggestad.
Denne uken er det klart for årets andre runde med internkursing og på høstens program har de et skrivekurs for å lære hvordan man skal skrive tydeligere og bedre, det er kurs i interne samhandlingsplattform og de har tema som employer branding for å få flere til å bidra i arbeidet med å styrke Atea som arbeidsplass.
Tryggestad mener internkommunikasjoner er viktigere enn noensinne.
Tanken bak det hele er å bygge kommunikasjonsfaglig kompetanse slik at de bidrar til at Atea får mer kompetente og engasjerte og informerte medarbeiderne når det gjelder både intern- og eksternkommunikasjon.
– Det kan handle om at de vil dele faglig innhold selv i egne sosiale kanaler, eller har et ønske om å bli bedre på presentasjoner eller tilbud de leverer til kunder og basert på det så har vi tenkt at vi må tenke nytt med internkommunikasjon, sier han.
Konseptet er at man starter hver dag med et kort kurs på rundt en halvtime og får man ikke sett det på morgenene ligger det tilgjengelig om man vil se det senere. Det er ikke obligatorisk for de ansatte å delta på seminarene. Men mottakelsen er likevel svært bra.
– Første gang vi gjorde dette var i vår, da var det 8–900 på noen av de digitale foredragene. Vi ble veldig positivt overrasket over tallene og engasjementet, sier Tryggestad.
Innspill fra de ansatte
– Er det bra nok setter folk av tid til å følge med, mener han.
De ansatte får på forhånd komme med ønsker om hva de vil lære mer om på internkommunikasjonsuken.
– Vi baserer oss på innspill fra egne medarbeidere, da får vi et par hundre innspill på ting de ønsker å lære mer om. Så skreddersyr vi et program og bruker fire dager på det. Alt er digitalt så alle kan få det med seg, sier han.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger, men man må pakketere det på en måte som gjør at folk finner det nyttig og så må det være kort og konsist og tilgjengeliggjort. Det har vært noen av nøkkelordene våre for å lykkes med dette, sier han.
– Hva lærte dere av arrangementet i vår?
– Det forsterket at det var et behov for mer kunnskap og at vi rett og slett traff med konseptet. Flere av temaene kan gi en smakebit på noe man ønsker å lære enda mer om, er nyttige i hverdagen og bidrar til å heve kompetansen på kommunikasjon, sier han.
– Bygger det stolthet?
– Vi tror det og opplever det. Den biten er viktig for oss, vi vil gi våre medarbeidere verktøyene de trenger i arbeidshverdagen, sier han.
Atea bruker både interne og eksterne foredragsholdere.
– Vi bruker interne for å bygge stolthet og dra nytte av all den kompetansen vi har i selskapet, og eksterne som har et nytt blikk på ting og er eksperter på sine områder.