Fredrik har hatt seks jobber siden 2019 - aldri har han blitt tilbudt offboarding
– Det synes jeg sier sitt om hvor lite utbredt det som burde vært helt vanlig prosedyre er.
Fredrik Fornes er ikke tvil om at offboarding er akkurat like viktig som onboarding. Og det er det flere grunner til.
– Du gir den som slutter en god avslutning. Dette er arbeidsgivers mulighet til å skaffe seg selv en god ambassadør – en som vil snakke varmt om deg resten av karrieren, sier han til KOM24.
Fornes mener alternativet er at man under oppsigelsestiden forvandler en god ambassadør til en dårlig, ved å ikke gjennomføre en offboarding.
– Det som gjør aller mest skade på en merkevare er mennesker som går rundt og snakker negativt om arbeidsplassen. Og for mange slike, vil det bety kroken på døren til slutt.
Aldri hatt offboarding
Derfor mener han offboarding er en særdeles god mulighet til å få verdifull og ufiltrert innsikt.
– Det er ikke slik at den som slutter har hele fasiten – men du får i hvert fall denne personens helt objektive tanker. Det vil du aldri være sikker på at du får fra ansatte, som kan føle at de har noe å tape på å være ærlige.
Fornes er for mange et kjent navn på LinkedIn, og i dag leder han kommunikasjonsselskapet Hubify. Siden 2019 har han hatt seks ulike arbeidsgivere.
Aldri, har han selv fått en offboarding.
– Det synes jeg sier sitt om hvor lite utbredt det som burde vært helt vanlig prosedyre er.
Han tror grunnen til dette handler om at mange ikke ønsker å høre svarene de kan få, fordi det gjør vondt.
– Og det er klart – tilbakemeldinger gjør alltid vondt. Det er et angrep på egoet vårt. Men det må vi tåle, og det er den eneste måten å bli bedre på.
Gjør seg mentalt ferdige
Fornes har i en tidligere anledning tilbudt seg å forklare hvorfor han sa opp etter mindre enn et år.
– Jeg skrev i oppsigelsen min at jeg veldig gjerne kunne ta en prat med dem for å forklare grunnene mine. Den e-posten fikk jeg aldri svar på.
Han tror mange ledere gjør seg mentalt «ferdige» med ansatte idet de sier opp.
– Og dermed glemmer de hvilken enorm ressurs den som sier opp, faktisk kan være i de siste månedene av arbeidsforholdet.
Og kommunikasjonssjefen er tydelig på at ærlighet må være en forutsetning i slike samtaler.
– Ellers er det omtrent ikke vits. Skal du gjennomføre en offboarding-samtale er du nødt til å innstille deg selv, som leder, på at ingenting er hellig. Her må det være lov å komme med alle sine tanker og meninger, uten at det skal endre noe på det personlige forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
– Dersom noen på noen måte blir straffet for å være ærlige i en offboarding-prosess sier det i så fall fryktelig mye mer om arbeidsgiveren enn om det gjør om personen som slutter.
Verdifull innsikt
Fornes ser heller ingen grunn til å ikke inkludere den som har sagt opp den siste tiden.
– La de som er i oppsigelsestid være like involvert som før. Ta dem med i alle møter, som vanlig. Gi dem et klapp på skulderen og lykke til på veien, selv om det er tungt at de drar.
– Og ikke minst: Hold den offboarding-samtalen slik at du kan plukke med deg verdifull innsikt på veien som kan gjøre deg enda bedre – selv om det kan være vondt å høre.
Uavhengig om offboardingen fører til noe, mener Fornes at denne samtalen er en fin respekt å vise den som har valgt å slutte.
– Får den som slutter luftet eventuell frustrasjon i en offboarding-samtale, så er sjansen mindre for at denne frustrasjonen luftes utenfor arbeidsplassen – til dine potensielle kunder eller ansatte, avslutter han.