– Vi er inne i en prosess hvor vi nå omorganiserer oss og samler Hubify Communication AS og Hubify AS i ett selskap. Samtidig justerer vi på forretningsmodellen vår, forteller Fredrik Fornes.

Slår sammen Hubify-selskapene og lanserer ny forretningsmodell

– Da er det enkelt å løfte Hubify-konseptet til andre byer – om vi skulle ønske det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I juli 2021 sa Fredrik Fornes opp jobben sin som kommunikasjonssjef i Proplan AS. Like etter ble det kjent at LinkedIn-eksperten skulle starte kommunikasjonsselskapet Hubify Communication, under Hubify-paraplyen i Stavanger.

Elleve måneder etter oppstart ansatte han sin første kollega i fulltid og markedsfører, Cecilie Refsnes Milenkovic. Fornes kjørte som kjent en mindre tradisjonell rekrutteringsmetode inspirert av sangkonkurransen og TV-programmet The Voice. Fra denne rekrutteringsrunde ble Caroline Bjøreng ansatt deltid i mars, og i november kunne Fornes også tilby henne fulltid som markedsfører.

LinkedIn-eksperten hadde ikke sett for seg å telle tre årsverk i løpet av et drøyt år.

Da jeg bestemte meg for å lukke øynene og ta sats med egen bedrift, var jeg bekymret for om jeg ville lykkes med å dekke inn min egen lønn, i det hele tatt. At jeg ett år senere har to fulltidsansatte, hadde jeg aldri trodd, sier Fornes til KOM24.

Samles i ett selskap

Det gjør han stolt og takknemlig.

Jeg kunne valgt å drevet som et enkeltpersonforetak, og sikkert tjent gode penger på det. Men for meg er det å bygge opp en arbeidsplass noe helt eget. Av alt jeg har gjort de siste to årene, er jeg aller mest stolt over å ha skapt to arbeidsplasser. Å komme til kontoret om morgenen og bli møtt av to utrolig dyktige personer som er med å dra lasset jeg startet med å dra alene, er det fineste som finnes.

For tiden skjer det flere endringer i Hubify.

Vi er inne i en prosess hvor vi nå omorganiserer oss og samler Hubify Communication AS og Hubify AS i ett selskap. Samtidig justerer vi på forretningsmodellen vår, og går fra å være to selskap som selger enkeltprodukter til å være ett selskap hvor du kan abonnere på alle Hubifys ressurser.

Selskapet skal jobbe med færre kunder om gangen over lengre perioder, slik at de virkelig kan utgjøre en forskjell for de vi jobber med.

– Etterspørselen er så stor at vi kan tillate oss dette nå – vi må rett og slett øve oss på å si nei, fordi vi har for mye å gjøre.

Skalerbar forretningsmodell

I dag har Hubify rammeavtaler med investeringskonsern, rekrutteringsbyrå og store bedrifter, i tillegg til eierskap i et par start-ups som de hjelper.

– Jeg tror vi har truffet en nerve i markedet med at vi har samlet alt du trenger for å vokse kommersielt i én hub. Du slipper å gå til fire-fem ulike aktører, sier Fornes.

Han forteller at de hadde et mål om å være i dagens posisjon, men aldri hadde forutsett at det skulle skje etter bare ett år.

– Når vi nå samles i ett selskap og går i gang med ny forretningsmodell blir vi dessuten enda mer skalerbare. Da er det enkelt å løfte Hubify-konseptet til andre byer – om vi skulle ønske det.

Powered by Labrador CMS