Annemarte Lehne (til venstre) og Solveig Solheim i Forsvaret.
Annemarte Lehne (til venstre) og Solveig Solheim i Forsvaret.

Forsvaret satser på Snapchat – går «behind the scenes»

Forsvaret ønsker å nå en yngre målgruppe.

Publisert

(SESSVOLLMOEN): For å nå den yngre målgruppen, de mellom 16 og 18 år, og kommende studenter, så har Forsvaret satset hardt på Snapchat som kanal.

Siden oppstarten i oktober i fjor så har kanalen deres fått i overkant av 36 000 følgere, med et mål om å nå 40 000 før opptaket er over.

– Vi så at vi ikke nådde godt nok ut til de mellom 16 og 18 år på de kanalene vi allerede hadde. Så, vi tenkte hvor er de yngre? Jo, de er på Snapchat, sier digital markedsfører hos Forsvaret, Annemarte Lehne, til KOM24.

Ifølge Lehne så har Snapchat-taktikken funket akkurat som den skal.

– Vi treffer «spot on» på aldersgruppen!

Klar strategi

Slike resultater kommer selvsagt ikke av seg selv, og Lehne hadde en klar strategi for Snapchat-satsingen.

– Vi snakket med de yngre på kontoret, som nesten er i samme målgruppe, og spurt hvordan type innhold tror dere treffer, og hva de ønsket de fikk se før de gikk inn i førstegangstjenesten.

Ideen om å lage egne serier på Snapchat ble til, og særlig «takeover»-formatet har vært en suksess.

At noen gjør en «takover» på Forsvarets Snapchat betyr i grunn at én person styrer kanalen og viser det mer dagligdagse livet til soldater og rekrutter – et blikk på innsiden av Forsvaret.

– Det er innhold som produseres av vernepliktige for kommende vernepliktige.

Fram til 6. juli foregår Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) – hvor hundrevis av unge menn og kvinner kjemper om plass i krigsskolen.

I sammenheng med det har vernepliktige mediegrafiker i Forsvaret, Solveig Solheim, tatt over kanalen og dokumenterer deres reise gjennom opptaket.

– Snapchat er på en måte en mer ærlig kanal. Vi bruker det litt som vi gjør på privaten, slik at folk får se litt mer hverdagslige ting, sier hun.

Forsvaret sosiale medier
Mye av jobben til Solheim er å intervjue vernepliktige.

Alt fra hvor de sover til hva de spiser blir lagt ut på Snapstoryen, slik at de som ikke er så godt kjent med hva som foregår inne på en militærbase får et lite innblikk. I tillegg kan folk sende inn spørsmål direkte til Solheim, som har ansvaret for å svare.

Ifølge Lehne har Solheims dekning av FOS vært en stor suksess. På det første døgnet fikk de allerede over 50 000 visninger, og tallet i skrivende stund ligger på over 80 000. Ikke verst for noen som ikke har tidligere erfaring med å drive SoMe-kanaler.

– Utdanningen min er hovedsakelig innen grafisk design, men så snakket jeg og Annemarte om sosiale medier litt tilfeldig. Så ble det bestemt at jeg skulle få bli med i SoMe-teamet, og jeg har lært omtrent alt jeg kan det siste året, sier Solheim.

Vil nå flere jenter

Forsvaret ønsker også å tiltrekke seg flere jenter, og ifølge Lehne har Snapchat-strategien fungert godt for å fange deres oppmerksomhet.

– Nesten 40% av totale følgere på Snapchat er jenter. Jeg husker ikke eksakte tall for de andre kanalene, men det er på Snapchat vi når desidert flest jenter, sier Lehne.

På spørsmål om Forsvaret har merket noen økte søkertall eller interesse, svarer hun:

– Det kan vi dessverre ikke måle akkurat nå, men vi legger merke til at det blir oppdaget.

Selv om Snapchat har minst følgere av Forsvarets kanaler, er det den som når flest folk. Lehne deler at visningstallene ligger på over én million per måned, så Snapchat vil bli prioritert tungt fremover.

– Vi har fått bekreftet at valget vi tok med å starte kanalen var riktig.

Powered by Labrador CMS