Anette Kunst Wergeland startet i markedsavdelingen til Askeladden & Co i 2020. Denne måneden begynte hun som CMO for Dr. Dropin hvor hun i tillegg skal bygge opp markedsavdelingen.

Anette skal bygge opp Dr. Dropins markedsavdeling

– Jeg har blanke ark og kan bygge opp avdelingen slik det passer Dr. Dropin og ikke være farget av hvordan «vi pleier» å bygge opp en marketing avdeling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Anette Kunst Wergeland startet i markedsavdelingen til Askeladden & Co som Marketing Manager i oktober 2020. Ved juletider gikk hun inn i rollen som Head of Marketing, og denne måneden startet hun som CMO for Dr. Dropin.

– Forskjellen er nå at jeg skal få tid til å jobbe mer strategisk og gå inn i ledergruppen til Dr. Dropin gruppen, forteller Wergeland til KOM24.

Hun ser fram til å «bare» jobbe med en merkevare.

Jeg er over gjennomsnittet nysgjerrig og har hele tiden lyst til å finne mer innsikt og gjøre analyser, for å gjøre kommunikasjonen bedre og smartere, og produktene mer forbrukerrettet. Men med så mange brands, så har jeg måtte begrense meg. Så dette skal bli gøy!

– Spesielt å bane vei

Dr. Dropin er den første merkevaren Askeladden & Co startet opp, og dette gjør at det føles ekstra spesielt for Wergeland å gå inn i rollen som CMO.

– Jeg er veldig stolt over hva vi kan få til sammen. Hele Askeladden-nettverket. Det å starte et selskap er ikke en dans på roser. Det er mange motbakker, og man er ekstremt sårbare i starten. Jeg kjenner at Dr. Dropin er et godt bevis på hva kan få til hvis man står sterkt sammen, er løsningsorienterte og jobber beinhardt. Så det er ekstra spesielt å bane vei.

I 2021 økte Dr. Dropin driftsinntektene fra 59 millioner kroner i 2020 til 385 millioner kroner og endte med et resultat før skatt på over 93 millioner kroner i fjor.

– Kjenner du på et økt press av slike tall?

– Ja, det har vært enkelte kvelder hvor hodet begynner å surre og jeg ser det fra utsiden, da har jeg kjent at lille meg har veldig store sko. Men aldri på jobb og når jeg står i det. Men det gikk det opp for meg i rekrutteringsprosessen at det er stor forskjell på å forvalte et stort brand, og det å bygge opp et brand. Der er det veldig få som har mye erfaring. Enkelte har kanskje bygget opp brands, men da med en overdimensjonert lommebok fra et mor-brand – og det er vi langt unna.

Null erfaring

Dr. Dropin består av flere selskaper og alle nye tjenester lanseres som et eget selskap, med egen ledelse for å sikre fokus og fremdrift. Og i tiden fremover skal Wergeland bygge opp en egen markedsavdeling for merkevaren som virkelig fikk fotfeste i pandemien.

– Marketing er en gruppefunksjon og vi trenger alltid nok folk til å sørge for at alle Dr. Dropin selskapene vokser maksimalt.

Hvor mange som ansettes og hvor stor markedsavdelingen vil bli kommer an på utviklingen til Dr. Dropin og datterselskapene i årene fremover.

– Men i utgangen av 2022 skal vi være en Marketing Specialist og to Marketing Managers. Tidlig neste år håper jeg at vi har en Head of Digital Marketing med høy martech kompetanse, en person på søk og i andre halvdel bør vi ha en Head of brand. Det er stor sjanse for at vi ansetter inntil to Marketing Managers i utlandet neste år.

Wergeland vil jakte folk som har en drive.

– Også ser vi etter folk som synes det er gøy å jobbe, er nysgjerrig og som ønsker å være en del av Dr. Dropin og Askeladden-nettverket, hvor det å gi gass gir mening. Det er også viktig i et oppstartsselskap at man har en holdning hvor ingen oppgave er for liten, og ingen oppgave for stor. Du skal være analytisk og kommersiell, og klare å knytte marketing tett opp mot forretningsresultatene.

– Har du erfaring med å bygge opp en markedsavdeling?

– Dette er min første gang. Null erfaring. Men da tenker jeg at jeg har blanke ark og kan bygge opp avdelingen slik det passer Dr. Dropin og ikke være farget av hvordan «vi pleier» å bygge opp en marketing avdeling. Jeg jobber også mye med Tim Nilo, så jeg har et lite ess i ermet der.

Nytt syn med ekstern hjelp

I løpet av året planlegges en rekke markedsaktiviteter.

– vi har to store aktiviteter for Dr. Dropin gruppen i år. Det ene er at vi er medisinsk ansvarlig for Oslo Maraton i september. Noe vi takket ja til fordi jeg mener dette samarbeidet sender viktige signaler rundt den medisinske kompetansen vi sitter på, både fra sykehus og spesialisttjeneste. I høst skal vi ta den posisjonen som medisinsk ansvarlig gjennom kommunikasjonskonseptet «Med hjerte for Oslo».

I tillegg skal Dr. Dropin sponse sendingen av håndballjentene under EM for å bygge kjennskap nasjonalt. Det er en kostnadseffektiv kjennskapsbygger, i riktig kontekst for Dr. Dropin, innen trening, helse, kvinner og landslag.

De ulike datterselskapene Dr. Dropin Fysikalske, Dr. Dropin Psykologi, Dr. Dropin Gynekologi, Dr. Dropin Hud og Dr. Dropin Bedrift, vil ha egne branding løp innenfor sin kategori.

Marketing avdelingen til Askeladden & Co vil også bidra med reklameproduksjon.

– Vi har også et samarbeid med Los & Co – og det har vært fint for å få helt friske øyne på kommunikasjonsjobben til Dr. Dropin.

Powered by Labrador CMS