– Vi prøver å orientere oss mot hva som er aktuell og nødvendig kunnskap, hva de trenger i arbeidslivet. Her fra kommunikasjonsstudiet i Stavanger, som KOM24 besøkte tidligere i vår.

Så mange får relevant jobb etter kommunikasjonsstudiet

Hvor er det vanligst å få kommunikasjons-jobb etter studiene på skoler i Oslo? KOM24 har snakket med OsloMet, UiO og Høyskolen Kristiania.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier og kommunikasjonsstudier i Oslo har lenge vært populære, men hvor mange av studente får egentlig relevant jobb etter studiene?

På undersøkelser gjennomført på kommunikasjonsstudiene i Oslo, varierer det fra studiested til studiested hvor mange som får relevant jobb. Flere av studiestedene har heller ikke gjennomført nylige undersøkelser, og må derfor basere seg av undersøkelser gjennomført fra både 2015 og 2019.

Jobb etter studiene

OsloMet sin undersøkelse fra 2019 viser at 78 prosent svarer at de får relevant jobb etter studiene. Høyskolen Kristiania opplyser at minst 80 prosent får relevant jobb etter studiene og en undersøkelse Universitetet i Oslo gjennomførte fra 2015-2018 viser at cirka 60 prosent svarer at de får relevant jobb etter studiet.

Jørgen Alnæs, førsteamanuensis ved Medier og kommunikasjon på OsloMet.

Jørgen Alnæs, førsteamanuensis ved Medier og kommunikasjon på OsloMet, mener de 78 prosentene kan komme av at utdanningen ved OsloMet er veldig bred.

– Det kan fort hende studentene havner i andre felt, men allikevel får jobbe med noe relevant, mener Alnæs.

Alnæs forteller at de ved OsloMet prøver å legge til rette for jobb på ulike måter, ved at de for eksempel har en praksisperiode siste året.

– Vi prøver å orientere oss mot hva som er aktuell og nødvendig kunnskap, hva de trenger i arbeidslivet, forteller han til KOM24.

Alnæs sier fokuset siste året på utdanningen ligger på arbeidslivet. Han mener mange får nytte av utdannelsen selv om de ikke har en jobb som er direkte relevant.

– Ideelt sett burde det nok lagt på 90 prosent som sier de får relevant jobb etter studiene.

Minst 80 prosent

Studieprogramleder ved bachelor i PR og strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, Ester Conings Vanvik

Høyskolen Kristiania ligger mellom 80 og 90 prosent på hvor mange som får jobb etter studiene. Studieprogramleder ved bachelor i PR og strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, Ester Conings Vanvik, forteller at de ser at deres studenter er veldig ettertraktet i arbeidslivet.

– Det er veldig mange forespørsler etter våre studenter under praksisperiodene. Det at vi har praksis og er nær bransjen gjør at elevene våre er ettertraktet.

I likhet med Alnæs, forteller Vanvik at utdanningen deres er bred. Dette gjør at studentene deres ikke bare havner i byråbransjen, men også i private bedrifter eller offentlig sektor.

– Vi begynner med arbeidslivorientering fra dag en. Vi reiser rundt og hilser på folk i bransjen og inviterer også folk til oss.

Høyskolen Kristiania merker også at mange får relevant jobb innenfor andre bransjer.

– Jeg merker at det er veldig individuelt fra student til student, noen føler kanskje de vil fokusere mer på for eksempel salg og service enn kommunikasjon. Jeg mener de fleste ikke gjør noe helt annet enn PR og kommunikasjon.

UiO scorer lavest

Kjetil Rødje, Førstelektor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO

Universitet i Oslo scorer lavest med 60 prosent som svarer at de får relevant jobb innen medier og kommunikasjon, forlag eller PR etter studiene. Nylig har bachelor og masterprogrammet blitt revidert. Kjetil Rødje, Førstelektor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, forteller at de har revidert med sentralt fokus på arbeidslivet.

– Mange jobber innen andre felt, og går til ulike retninger. Flere jobber med kommunikasjonsaspektet som en del av jobben sin uten at det er den primære delen av stillingen. Langt fler enn 60 prosent får derfor relevant jobb, men fordelt på flere bransjer.

Sammenlignet med OsloMet og Høyskolen Kristiania havner UiO litt under. Dette mener Rødje er fordi OsloMet og Kristiania er mer praksisrettet i deres studier.

– Vi har et mer akademisk fokus, siktet på bred kompetanse som kan brukes på ulike felt.

Rødje forteller også at fokuset ligger mer og mer på dette fremover, for eksempel ved å tilby praksis i studieløpet.

– Vi ønsker også større bruk av gjester i utdanningen, og vi vil bevisstgjøre studentene på at de kan få jobb innenfor mange ulike felt, avslutter Rødje.

KOM24 har og vært i kontakt med de andre utdanningsinstitusjonene i Norge som har kommunikasjonsutdanning, men har ikke fått oppdaterte tall derfra.

For ordens skyld: Journalist Tuva Sørum er for tiden journalistikkstudent ved OsloMet

Powered by Labrador CMS