Burson-lederen Andreas Wabø, til høyre, her sammen med nysigneringen Nils-Ola Widme
Burson-lederen Andreas Wabø, til høyre, her sammen med nysigneringen Nils-Ola Widme

Abelia-topp går til Burson

Henter Nils-Ola Widme for å styrke Public Affairs-laget.

Publisert

Fra 2020 har Widme vært næringspolitisk direktør i Abelia, NHO-foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter, en rolle han har vært svært synlig i. Abelia har hatt kraftig medlemsvekst og en rekke politiske gjennomslag.

I januar starter Widme som seniorrådgiver i Burson.

– Det politiske landskapet blir mer og mer uforutsigbart. For bedriftene betyr det at strategiene deres må ta hensyn til både politisk risiko og politiske muligheter. Det gleder jeg meg til å hjelpe organisasjoner og næringsliv med i Burson, sier Widme i en pressemelding.

Nils-Ola Widme har lang fartstid fra politikk, embetsverk og advokatpraksis. Han startet karrieren i EFTA-domstolen i Luxembourg og var politisk rådgiver for Victor Norman da han var arbeids- og administrasjonsminister. Han har også vært praktiserende advokat og avdelingsdirektør i Konkurransepolitisk avdeling i Nærings- og fiskeridepartementet.

Fra årene i Abelia er han særlig stolt av de politiske gjennomslagene og teambyggingen de fikk til, men også analysene.

– For meg er det tre ting man trenger for å flytte politikk: Fag, fakta og gode folk. Vi har jobbet mye med de gode analysene og kunnskapsfundamentet. Hvis du skal bygge en relasjon til en politiker, må du ha noe å tilby, og det skal ikke være en jakttur i fjellet. Du må hjelpe dem å bygge kunnskapsgrunnlaget, noe du gjør gjennom fakta og analyser som politikeren kan bruke.

At Burson har sterke fagpersoner i Brussel – og verden i øvrig – fristet Widme.

Han understreker at selv om den politiske arenaen i Brussel er annerledes enn i Norge, er de grunnleggende mekanismene like. Du må ha noe å si, vite hvem du skal si det til og når du skal si det.

Han mener norske politikere og medier er frakoblet det som skjer i EU.

– Da må bedriftene ivareta egne interesser selv. EU-politikk blir norsk politikk noen år senere, og da er det for sent å klage her hjemme. Vi må bli mer opptatt av Ursula von der Leyen enn av Donald Trump. Hun har en historisk sterk posisjon og et ambisiøst politisk program for å utvikle EU innen helse, forsvar, teknologi og bærekraft, påpeker Widme.

Widme er Bursons siste signering. Nå sikter de mot flere. Etter over et år med omstilling rigger nemlig byrået seg for vekst. De siste ukene har de vært ute med en rekrutteringskampanje i det norske markedet, der de blant annet søker seks nye rådgivere.

– Målet er å redusere gapet mellom management consulting og kommunikasjonsbransjen, noe vi opplever god respons på i markedet. Vi er på god vei med å tette gapet, men vi ønsker enda flere rådgivere som vil hjelpe oss helt i mål, sier Burson-CEO Andreas Wabø.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS