Undersøkelse: 1,3 millioner nordmenn hører på podkast ukentlig
Tre av ti er villige til å betale for å høre på podkast. To av ti slutter å høre på podkaster de må betale for.
– Vi håper at denne rapporten vil vise vei for hvordan innholdsskapere lager godt innhold og hvordan annonsører kan skape interessant og engasjerende podkastreklame – noe våre nordiske lyttere liker. Med den størrelsen og rekkevidden vi har, er det ekstra gøy å kunne utdanne både podcastskapere og annonsører om hva lytterne ser etter, spesielt når vi ser hvor store forskjeller det er på tvers av Norden, sier Johanna Turner, nordisk salgsdirektør i Acast i en pressemelding.
Acast, verdens største uavhengige podcastselskap, presenterer i dag en stor podkastrapport.
Fått nye perspektiver
Den nordiske rapporten er laget for innholdsskapere, annonsører og podkastfans og undersøker atferd, statistikk og de siste trendene innen podkastverden.
Rapporten er basert på en omfattende undersøkelse der Acast har inkludert data fra Sverige, Norge og Danmark.
Den viser at det i Norge er 1,3 millioner nordmenn som hører på podkast hver uke. Til sammenligning er det bare 900 000 ukentlige lyttere i Danmark.
I rapporten oppgir 64 prosent av nordiske lyttere at de har fått nye perspektiver av å lytte til podcaster.
Over halvparten oppgir at de har lært mer om andre kulturer og nær halvparten oppgir at de opplever mer mangfold innenfor podcast sammenlignet med andre typer medier.
Rapporten slår også fast at mer enn halvparten av ukentlige lyttere i Sverige har blitt mer interessert i sosiale spørsmål og hele 40 prosent oppgir at de faktisk har endret politisk oppfatning etter å ha hørt på podkaster.
Inn i en større sammenheng
– Ettersom podkaster fortsatt er et relativt ungt medium, har vi i Acast lagt ned mye arbeid i å bevise effekten i kanalen, sier Gustaf Helleday, Nordic Insights Manager, Acast i pressemeldingen.
Undersøkelsen viser at tre av ti skandinaver er villige til å betale for å høre på podkast, samtidig sier to av ti at de har sluttet å høre på en podkast på grunn av betalingsmuren.
Helleday sier at de nylig gjennomførte en økonometrisk studie på det svenske markedet som viser at podkast-annonsering gir over seks ganger investeringen (ROAS) i langsiktig salg, som var den høyeste av alle medietyper.
– Med podkastrapporten ønsker vi å sette disse resultatene inn i en større sammenheng og spre kunnskap om podkastmediet og hvordan vi best kan utnytte det – både fra et skaper- og annonsørperspektiv, sier han.
Tall fra Mediebyråforeningen viser til sammenligning at podkast-annonsering utgjorde rundt 30 millioner kroner i Norge i fjor, en nedgang på 0,7 prosent.