Olivia Åkerholm, Ingeborg Bern Egeland og Christel Mathiesen er alle nye i Apriil Innhold.

Ingeniør, penge-influenser og journaliststudent skal skape innhold for Apriil Innhold

– Apriil er et selskap med ambisjoner.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er en kreativ sjel som liker kommunikasjon og mennesker.

Det sier Christel Mathiesen som i desember begynte som salgsleder i Apriil Innhold.

Hun vet hva hun liker nå, men det har ikke gått i en bein linje fra hun startet og utdanne seg og til der hun er i dag.

Det hele begynte med ingeniørstudier før hunvar med på å bygge opp en salgsavdeling innen salg av solceller før veien gikk videre til reisebyrået Journeys hvor hun ble headhuntet for å skape innhold fra reisemål i Norge.

40 konkurrenter

Der kjørte hun landet rundt og lagde innhold for reisedestinasjoner og kjente merkevarer som Volvo og Holzweiler.

Deretter var hun med og startet opp en bedrift, men nå er det altså Apriil hun skal jobbe for.

Hun var en av 40 søkere på stillingen som salgssjef.

– Det var først og fremst selskapet Apriil jeg var interessert i. Det er et selskap med ambisjoner. Her får jeg fordypet meg innen kommunikasjon, sier hun.

Hun sier hun er blitt tatt godt imot og at det har vært en variert hverdag.

– Det er ikke bare å skrive en tekst, man må finne en vinkling og historie som er interessant for folk, peker hun på.

– Christel er kombinasjonen av en utadvendt bergenser, ingeniør, salgsleder, fotograf og yogi. Hun gikk fra ingeniørstudiet til å bli salgssjef for solcelleselskapet Otovo, prosjektleder i Multiconsult, innholdsskaper i Journeys og medgrunnlegger av energi.ai. Christel har dermed verdifull erfaring med bærekraft og fornybar energi, sier leder for Apriil Innhold, Linn Mevold.

Apriil Innhold har og hentet Ingeborg Bern Egeland, hun er instagraminfluenser og har erfaring som innholdsskaper fra økonomiappen Horde.

25 000 følgere

Hun sier hun egentlig ikke var på jobbjakt, men sendte likevel en mail til Mevold for å høre om det var noen muligheter.

– Hun svarte med en gang og inviterte meg på en kopp kaffe. Det var ikke forventet, jeg var ikke veldig på jakt etter en ny jobb, men jeg tok kaffen og det ene ble det til det andre og nå sitter jeg jo her, sier hun.

Mens KOM24 snakker med henne sitter hun i bilen på vei inn fra et oppdrag for en kunde.

– Her ble jeg kastet ut i det og det er deilig å få en variasjon å kunne skrive om andre ting enn økonomi, innrømmer hun.

For ikke nok med at hun jobbet med økonomi i Horde, hun har og sin egen instagram-konto med over 25 000 følgere.

Den ble startet for hun hadde en del gjeld og hadde hatt dårlig økonomi i flere år. Så hun bestemte seg for å gå all inn for å få en bedre økonomi våren 2019 og dokumenterte det på Insta. Da strømmet det på med følgere.

Bern er utdannet TV-journalist og har tidligere jobbet for blant andre Bug, PWC og med kompetanseoppfølging for Equinor.

Hun sier at jobben i Apriil har vekket kreativiteten hennes igjen.

– Jeg elsker å lage innhold og være kreativ. Her blir jeg utfordret på helt andre måter og ting jeg ikke hadde tenkt på å skrive om før. Nå må jeg lære meg nye ting, sette meg inn i nye ting og skrive tekster om det. Det har vekket kreativitet min på insta og, sier hun.

Hennes nye sjef sier hun er rå på planlegging, kundeoppfølging og en god skribent.

Finsk journaliststudent

– Ingeborg er en kreativ og dyktig innholdsskaper som var i full gang etter fem minutter på desken vår. Hun er erfaren og spesielt sterk på innholdsproduksjon til sosiale medier og podkast, sier Mevold.

Sist men ikke minst har Apriil Innhold fått inn en praksisstudent som egentlig studerer journalistikk, men som nå vil prøve ut innholdsmarkedsføring.

– Jeg har en del journalistisk erfaring fra før, jeg har jobbet i ett år for en avis i Finland og er tilkallingsvikar i BA. Men jeg har ikke funnet min greie enda og er ikke sikker på at journalistikk i avis er det jeg vil drive med, sier Olivia Åkerholm til KOM24.

Derfor vil hun nå ha en av sine to praksisperioder i et innholdsbyrå.

– Jeg likte viben de ga på websidene og at de hadde en egen avdeling for innholdsproduksjon, det er det ikke så mange som har, sier hun.

Hun merker allerede en forskjell på det å være journalist og det å være innholdsmarkedsfører. For da de planla den første jobben hun skulle ut på var det en gladsak med positiv vinkling som skulle lages.

– Som journalist tenkte jeg hvilke kritiske spørsmål kan jeg stille her? Så det er annerledes, men jeg tror jeg bygger et helt annet forhold til kildene mine nå. Jeg må ikke være kritisk, da kan jeg bygge et dypere forhold til de, sier hun.

Innholdssjef Mevold sier at de gleder seg over å få lære av og være med på å utvikle henne i Apriil.

– Vi synes det er bra at journaliststudenter nå også ser at kompetansen deres kan brukes også i byrå. Noen Apriil-selskaper har også tidligere hatt praksisstudenter fra journaliststudiet.

Powered by Labrador CMS