67 prosent av de over 18 år, svarer at de bruker Facebook minst én gang per dag, men den yngste aldersgruppen (18-29 år) Ipsos har målt, oppgir at de stadig bruker Facebook mindre daglig.

De yngste svikter Facebook

Siden 2018 har frekvensen svingt mye, men tall fra Ipsos viser at Facebook mister de yngste brukerne når det gjelder daglig bruk av plattformen.

Publisert Sist oppdatert

Kvartalsvis presenterer Ipsos sine funn om sosiale medier trender blant befolkningen, i rapporten «Sosiale medier tracker».

Daglig bruk av Facebook:

18-29 år: 50 prosent

30-39 år: 64 prosent

40-49 år: 77 prosent

50-59 år: 75 prosent

60+ år: 69 prosent

Daglig bruk av de fem store:

Facebook: 67 prosent (+2 fra Q4 2021)

Snapchat: 50 prosent (+7 fra Q4 2021)

Instagram: 39 prosent (0 fra Q4 2021)

YouTube: 30 prosent (+1 fra Q4 2021)

TikTok: 21 prosent (+7 fra Q4 2021)

Torsdag ble ferske tall fra fjerde kvartal i 2022, lagt fram, og viser at 9 av 10 bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, og for 8 av 10, gjelder dette daglig. De som tilhørere aldersgruppen 40-49 år, oppgir at de er på sosiale medier minst én gang per dag.

Facebook er fortsatt plattformen flest oppgir at de har en profil på, noe 82 prosent av de over 18 sier at de har.

– Det tilsvarer nesten 3, 5 millioner nordmenn over 18 år, sier Country Manager i Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg.

67 prosent av de over 18 år, svarer at de bruker Facebook minst en gang per dag. Dette betyr at Facebook fortsatt leder når det gjelder daglig bruk.

– Det er stabilt sammenlignet med fjerde kvartal i 2021.

67 prosent av befolkningen oppgir at de bruker Facebook daglig. Daglig bruk for den yngste aldersgruppen, har sunket siden 2018.

Warembourg slår fast at Meta fortsatt er dominerende, men siden 2018, da aldersgruppen 18-29 år meldte at nesten 90 prosent brukte Facebook daglig, utgjør denne andelen 50 prosent for fjerde kvartal i 2022.

Det er store forskjeller mellom aldersgruppene.

– Annenhver nordmann mellom 18-29 år sier de benytter plattformen daglig og bruksfrekvens fortsetter å gå ned i denne aldersgruppen.

På to år har frekvensen sunket med 7 prosent.

Fordelingen mellom kvinner og menn, viser at kvinner generelt er mer ivrige på Facebook, hvor 74 prosent sammenlignet med 60 prosent for menn, bruker plattformen daglig.



Powered by Labrador CMS