Discovery om å bli nominert til Gullbarbie: – Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen
Press - Redd Barna Ungdom mener Ex on the beach er en klar kandidat til å vinne versting-pris. Discovery mener kritikerene ofte ikke har sett programmene.
Siden 2010 har Press - Redd Barna Ungdom (RBU), nominert og delt ut «versting-prisen» Gullbarbie.
Tirsdag ble de nominerte offentliggjort – og årets kandidater representerer tre ulike bransjer. Og for aller første gang i Gullbarbie-historien er et TV-program nominert.
– Mindre pupp og mer humor?
Kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery, Hanne McBride, forteller at dette ikke er en pris programmet ønsker seg.
– Jobben Press gjør, er viktig, og vi heier på ungdom som sier fra. Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen. Mindre pupp og mer humor? Det kunne også bidratt til å få vist frem programmets innhold bedre. Vi er ikke enig i alle premissene som ligger til grunn for nominasjonen, men ser frem til et møte med Press for å lytte til deres innspill, skriver hun i en e-post.
McBride peker videre på at det ikke er noen nyhet i at populærkulturen er seksualisert.
– Ex on the Beach speiler tiden vi lever i. Serien er populær, den har gode seertall, og klipp fra serien er ettertraktet og klikker bra også hos andre mediehus. Det er en serie mange bryr seg om, enten de heier på deltakerne eller tar avstand fra dem.
Kommunikasjonsdirektøren skriver videre at deres erfaring er at kritikerne av programmet gjerne ikke har sett stort på det de kritiserer.
– De har lest overskrifter, sett klipp uten kontekst, de har sett drama, men ikke etterspillet. Relasjonene, refleksjonene og diskusjonene rundt hendelsene i serien gir grobunn for debatt i Ex-villaen, men også utenfor TV-ruta, blant ungdommer og voksne. Det er verdifullt, avslutter hun.
Ex on the Beach er nominert sammen med Prowhitening og ZARA, og begrunnelsene kan du lese her.
Det har ikke lykkes KOM24 å få en kommentar fra verken Prowhitening eller ZARA.
Satt på spissen
Grunnen til at Gullbarbie omtales som er «versting-pris», er fordi den deles ut til den medie- og reklameaktøren som får barn og unge til å føle seg verst.
Leder i Press, Isaac Eldstad Røssnes understreker at Gullbarbie-prisen deles ut til den medie- og reklameaktøren som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og undøvendig seksualisering for å selge noe.
Barn og unge under 25 år kan være med å nominere kandidater til Gullbarbie og det er landsstyret til Press som avgjør hvilke tre kandidater som nomineres innenfor kriteriene.
– Ekstremt ubehagelig
Det var tre klare nominasjoner i år, sier Røssnes.
– Men det handler egentlig ikke om hvem som vinner. Alle er verdige kandidater, men selve årsaken bak Gullbarbie er å sette fokus på at kroppspress er et problem blant barn og unge, og at reklame- og mediebransjen utnytter dette for å tjene penger. Og det er det vi vil ha fram med Gullbarbie.
Dette er den 13. Gullbarbie som deles ut av Press.
I 2021 ble Sophie Elise AS nominert og vant – noe den kjente influenseren synes var ufortjent.
– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sa Sophie Elise, til VG.
Det har ikke lykkes KOM24 å få en kommentar fra Sophie Elise Isachsen.
Dobbelmoralsk
Røssnes avslører at det var en stor intern debatt om Sophie Elise AS, skulle nomineres.
– Det var en tungtveiende nominasjon, som vi mener var innenfor kriteriene for å bli nominert til Gullbarbie. Vi nominerer aldri enkeltpersoner, men mye av markedsføringen influensere gjør, kan falle innenfor Gullbarbie-kriterier – og derfor oppfattes det kanskje som uthenging, mobbing eller kritikk mot enkeltpersonen. Men det er alltid bedriften vi nominerer – og selvfølgelig ikke personen.
Og det mener Press-lederen influenserne må tåle.
– Selv om det er en enkeltperson bak selskapet, tjener de fortsatt flere hundre tusen kroner til millioner på markedsføringen de gjør, for den bedriften de driver. Men da skal plutselig ikke personen bak bedriften ta ansvar for dette – det blir dobbeltmoralsk, synes jeg.
Noe Press ikke kommer til å være redd for å gjøre igjen.
– Vi må fortsette å kritisere influenserbransjen – og vi må tørre å kritisere bransjen.
– Dette er en bransje som ikke har fått som kritikk, avslutter Røssnes.