Byrået har laget en «panikk-knapp» for å gjøre det lettere å melde ifra om partnervold
– «Røm til VG-knapp», en panikk-knapp for å komme seg raskt ut av nettsiden, forklarer designeren i Vild.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Målet med chatten er å forebygge partnervold i unge relasjoner, ved å bidra til økt kunnskap og informasjon gjennom en plattform som er tilpasset unge mennesker. De unge fortjener at opplevelsene deres blir tatt på alvor, forteller Trine Straume Fjeldman, som er prosjektmedarbeider for Unge Relasjoner, i en pressemelding.
Den nye tjenesten skal forebygge partnervold i pandemien, og er en chat for ungdom mellom 16 og 25 år som er i en usunn relasjon.
– For mange er dette første gangen de snakker om opplevelsene sine. Terskelen for å ta kontakt med psykolog, rådgiver eller andre som kan hjelpe, har kanskje blitt litt lavere når de får muligheten til å snakke om dette anonymt først.
Unge Relasjoner er en tjeneste der terskelen for kontakt skal være lav. En kan være helt anonym, og en kan ta kontakt så mange ganger en vil.
– Vi skal ikke erstatte det øvrige hjelpeapparatet for voldsutsatte, men vi kan bistå med å navigere og informere om hvilken hjelp som finnes, spesifiserer Fjeldman.
Utviklet panikk-knapp
Tjenesten er utviklet av innhold- og designbyrået Vild og Oslo Krisesenter. Vild står bak visuell identitet og markedsføring.
Designer i Vild, Ada Olsen forteller at det var helt essensielt å holde konseptet enkelt for å nå målgruppen.
– Ideen er chat og bli sett. For å få unge til å søke råd og stille spørsmål tok vi i bruk chat-estetikk. Varme farger og myke illustrasjoner og grafiske elementer er brukt for å skape en trygg og inkluderende følelse.
Utviklingen av nettside har vært en prosess utenom de ordinære nettside-oppdragene som byrået vanligvis mottar. Oslo Krisesenter hadde én essensiell forespørsel. I venstre hjørne på nettsiden er det nemlig plassert en spesiell knapp.
– De som vil ta kontakt er ofte i en presset situasjon. De ønsker kanskje ikke vise partner at de er utrygge, eller at de snakker om forholdet til noen. Derfor er «Røm til VG-knapp», en panikk-knapp for å komme seg raskt ut av nettsiden, forklarer Olsen.
Hun forteller at den viktige jobben er langt ifra ferdig, og at målet for 2022 er å synliggjøre tjenesten enda mer.
– Vi jobber med videreutvikling av innhold, design og markedsføring. Det skal være en lav terskel for å be om hjelp, og det skal være fokuset også inn i det nye året.
Prosjektmedarbeider Fjeldman drømmer også om stor vekst i 2022.
– Vårt ønske for 2022 er at flest mulig i målgruppen får vite om oss, og tar kontakt dersom de har behov for det. At vi kan vokse og bli enda mer tilgjengelige enn vi er i dag. Vi håper og tror at vårt videre samarbeid med Vild vil sørge for det.