Undersøkelse: ser på markedsføringsavdelingen som hovedansvarlig for å forbedre bærekraften i bransjen
Slik skiller Norge seg ut fra resten av verden.
- Vi ser svært positivt på den norske utviklingen, spesielt med tanke på andelen markedsførere som vil øke budsjettet i 2023, og hvor viktig norske virksomheter ser på transparens og bærekraft, sier Jan Berthrand Danielsen, Country Lead for Adform Norge i en pressemelding.
Adform har gjennomført en spørreundersøkelse blant 1200 markedsføringsbeslutningstakere fra ulike sektorer og organisasjonsstørrelser som inkluderer svar fra Norden, Tyskland, Italia, Polen, Spania, England og USA.
De viktigste funnene for Norge er:
* Nesten halvparten (43 prosent) av de norske respondentene rapporterer om et økt markedsføringsbudsjett for 2023, sammenlignet med kun 31 prosent i Norden som helhet.
* 79 prosent av norske markedsføringsbeslutningstakere ønsker å bli informert om hvordan deres mediebudsjett er fordelt. Dette er det høyeste nivået av enighet blant de nordiske landene, med 69 prosent i Norden som helhet.
* 41 prosent av norske markedsførere ser på markedsføringsavdelingen som hovedansvarlig for å forbedre bærekraften i bransjen. Dette skiller seg merkbart ut fra Norden som sådan, som samlet sett havner på 29 prosent.