Paal Christian Mowinckel, Anna Tibris og Tor Fredrik Müller samler inn penger til medisinsk utstyr, bekledning, kjøretøyer, mat og annet nødvendig utstyr til krigen i Ukraina. Nå får de gratis markedsføringshjelp av Sparebanken Vest.
Paal Christian Mowinckel, Anna Tibris og Tor Fredrik Müller samler inn penger til medisinsk utstyr, bekledning, kjøretøyer, mat og annet nødvendig utstyr til krigen i Ukraina. Nå får de gratis markedsføringshjelp av Sparebanken Vest.

Samler inn penger til krigen i Ukraina – Nå får de gratis markedsføringshjelp

Bank spanderer markedsføringen så ildsjelene klarer å samle inn mer penger. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi er litt subjektive for vi jobber med det hver dag. Men jeg synes den er veldig, veldig bra. Jeg får gåsehud hver gang jeg ser på den. Den er reell, viser det vi gjør og realitetene. Vi kom tilbake fra Ukraina i forrige uke, det er ganske heavy. De er avhengige av hjelp fra vesten.

Det sier Paal Christian Mowinckel i HMM Helsehjelp Ukraina til KOM24.

Sammen med Tor Fredrik Müller og den ukrainske legen Anna Tibris bruker de all sin fritid på å samle inn nødhjelp og helseutstyr til Ukraina. 

Siden Russland invaderte Ukraina i 2022 har de bidratt med utstyr til en verdi av rundt 150 millioner kroner.

Må få mer synlighet

En av de største bidragsyterne har vært Sparebanken Vest, som har bidratt med en støtte på over elleve millioner kroner på de årene.

Nå har de og betalt for å få laget en promofilm for HMM Helsehjelp Ukraina.

– De har vært veldig observant på at det må mer oppmerksomhet til rundt selve saken og man må få mer synlighet av arbeidet, det krever at man må booste oppmerksomheten til folk, så flere kan få tenke seg godt om og være med og bidra på sin måte. Det angår alle det som skjer, sier Mowinckel.

Filmen, som har kostet over en million kroner å lage, hadde nylig premiere på et utsolgt Brann stadion og skal vises på kinoer i Bergen samt brukes i møter for å få bedrifter til å bidra. 

– Vi tror veldig på kraften i ildsjelene som vi gjør i alle typer prosjekter som vi støtter. Når vi ser at de kan få større gjennomslagskraft ved å ha en tydeligere kommunikasjon om hva de prøver å oppnå, så tenker vi at det er av høy verdi, sier Tonje Marie Schreiner, daglig leder i Agenda Vestlandet.

Verktøy for å vise at det er håp

– Denne filmen skal være et verktøy for å vise at det er håp. At du faktisk kan bidra, sier hun.

Det er Apriil Reklame & Design som står bak selve filmen.

Dette er første gang banken lager kommunikasjon for andre.

– De kommer til oss med sterke historier bare for det de vil og kan. Og da gitt at vi kan kommunikasjon og vi har gode samarbeidspartnere som kan det, så hadde vi lyst til å hjelpe på denne måten, sier hun.

Giske Eggen er ansvarlig for samfunnsansvar i banken. Hun sier at det er ikke viktig for dem å ha logoer på denne filmen. 

Håp krever handling

– Vi er ikke avsender. Dette er helt og holdent en gave til de, fordi at de trenger det, sier hun.

Schreiner og Eggen sier at man hele tiden kan fortelle historier om at de redder livet til X antall soldater, at man kan vise sterke bilder av skader og det tekniske utstyret man leverer fra jervenduker til turnikeer til ting som kan bli for teknisk eller for sterkt for folk.

– Så det å få den hjelpen til å formidle at det faktisk hjelper og at man faktisk kan bidra er viktig. Og så kom jo Apriil med den geniale ideen, synes vi da, at det er mange som sier vi håper på en endring, men håp krever handling.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS