Serhiy Porovskyy hadde reist fra Ukraina til Stavanger, mens familien opplevde et massivt russisk angrep. I Stavanger skulle han snakke om gjennoppbygging av energiinfrastruktur.

– Det er så mye verre å være trygg når familien min ikke er det

Corporate Communications satser stort på debatt under ONS. Startet sterkt med ukrainsk spesialrådgiver som har familie som var hjemme i bomberegnet mens han var i Stavanger.

Publisert

(Stavanger): – Jeg skulle heller ha vært hjemme med familien min enn her. Det er så mye verre når jeg er trygg og de ikke er det.

Det sier Serhiy Porovskyy, spesialrådgiver for de ukrainske energimyndighetene.

Mandag var han på en debatt under ONS+ i regi av Corporate Communications, bare timer etter at russerne hadde gjennomført et massiv drone- og missilangrep på Ukraina.

Denne uken mingler titusenvis av mennesker gjennom de utallige utstillingshallene som er på messeområdet til ONS, et lite stykke utenfor sentrum av Stavanger.

Der møter de olje og gass-selskap som har rebrandet seg til energiselskap, der er store deler av leverandørindustrien og det er en rekke kommunikatører på plass i Vestlandets nest største by.

Bomberom

Nytt av året er ONS+, som er en rekke paviljonger i hjertet av Stavanger, Vågen, hvor det blir arrangert en rekke panelsamtaler, på mange måter som et lite Arendalsuka. 

Blant aktørene som er på plass i Stavanger er Corporate Communications, som har en egen paviljong, Kraftwerket, hvor de inviterer til panelsamtaler hver kveld under ONS.

Der var altså Porovskyy fra Ukraina.

– Jeg våknet av en melding fra kona mi klokka halv sju i dag der hun spurte om vi skulle gå i bomberommet eller ikke. Jeg visste ikke hva hun snakket om, for jeg hadde ikke sjekket nyhetene, sier han.

Temaet for de debatten var krig og gjenoppbygging av kritisk energiinfrastruktur.

Dette er første gang Corporate Communications arrangerer en slik debatt i Stavanger. 

Jan Ottesen er partner i Corporate Communications og har selv familie i Ukraina.

– Så føler på mye det samme som han, sier han.

Ottesen sier at det er en vanskelig, men viktig oppgave å lede en slik debatt. 

– Det er få ting som er viktigere enn å sette søkelys på Ukraina. Jeg er glad for at vi kunne ha denne debatten og få satt søkelyset på situasjonen i Ukraina på en dag som dette, sier han.

Men selve tanken bak arrangementet i Vågen i Stavanger hadde en mye lysere bakgrunn.

– Vi er her for å bli kjent med flere folk og energi er en stor satsing for Corporate Communications, da var det og naturlig for oss å være på ONS, sier Ottesen.

Han gikk til CC i 2021, etter 21 år i det som da het Gambit. Der var han blant annet en drivkraft bak Gambits satsing i Arendalsuka, samt arrangementer som Møteplass Oslo, Maktens Språk og Washingtonseminaret.

Nå er det altså hans gamle hjemby Stavanger og ONS som er satsingen.

– Stor satsing fra oss

– Dette er en stor satsing for oss og det var helt naturlig for oss å være her i og med at dette er den ledende messen for energi i Norge og i Europa, sier han.

– Hvorfor har dere ikke vært her før?

– Det har hatt med tid og kapasitet å gjøre. Vi vurderte det i fjor, men tidigere har vi vært på messen, men ikke hatt en egen paviljong. ONS+ ny satsing, derfor er vi ganske tidlig ute, og det passet bedre enn en stand oppe på messeområdet, sier han og mener at dette er en bedre satsing for den typen aktører som CC, som er opptatt av kommunikasjon og samfunnsdebatt.

På et normalt ONS-år har de vært i byen med tre-fire rådgivere.

– Men da har vi gjerne hatt andre oppgaver og bare vært her en dag eller to. Nå er vi fem rådgivere og vi er her hele uken, sier han

– Så sånn sette er det større satsing og rigg for oss, enn å bare være på ONS og møte kunder og kontakter.

– Er dette en måte for å vise Vestlandet at dere eksisterer?

– Absolutt. Stavanger er et viktig satsingsområde, vi prøver å være her mye, selv om vi ikke har eget kontor her. Det er helt naturlig for oss, sier han. 

Komme nærmere hverandre

– Håper dere å komme hjem med nye leads på kunder og ansatte?

– Ja, det håper vi jo alltid, vi håper på ny inspirasjon faglig og kundemessig. Det tror jeg alle på ONS, enten de skal selge ventiler, software eller kommunikasjon har som ambisjon, sier han.

Kommunikasjonsdirektør på ONS, Inger Johanne Stenberg sier til KOM24 at de arrangerer ONS+ for å invitere befolkningen i Stavanger inn.

– Energi angår alle, det har noe for seg å invitere alle inn, mener hun og sier at er det noe debatten om energi trenger, så er det kunnskap og dialog.

– Så kanskje vi kommer bitte litt nærmere hverandre, sier hun. 

ONS+ ble arrangert første gang i 2022, men er ekspandert i år med aktører som Corporate Communications, Schibsted og Equinor. 

– Det er masse kjekke debatter. Jeg har nettopp hørt statsminister Jonas Gahr Støre og tidligere statsminister Erna Solberg, forteller hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS