Ole Christian Apeland mener flere som jobber med kommunikasjon i staten bør se seg i speilet og vurdere om de har en «tullejobb».

PR-topp kritisk til kommunikasjonsfolk i det offentlige: – Tullejobber

Ole Christian Apeland er svært kritisk til at det offentlige bruker store summer på kommunikasjon.

Publisert Sist oppdatert

– Selv om kommunikasjon er viktig og mange kommunikasjonsfolk gjør verdifullt arbeid, er det mitt inntrykk at mange kommunikasjonsjobber er tullejobber. Det finnes kommunikasjonsfolk som jobber masse, men tilfører lite verdi.

Det skriver Ole Christian Apeland, administrerende direktør i byrået Apeland, i en kronikk i Dagens Næringsliv.

Han viser til et forslag fra SV-politiker Andreas Sjalg Unneland, som ønsker seg ansettelsesstopp for kommunikasjonsfolk i staten. Unneland mener de heller bør bruke pengene på andre områder.

Måling og strategi

Apeland oppgir flere grunner til å kutte i antallet statlige kommunikasjonsfolk. Blant annet har han ikke tillit til at det jobbes målrettet nok i offentlig sektor.

– Veldig mange har for dårlige verktøy til å måle verdien av jobben som kommunikasjonsfolkene gjør. I tillegg tror jeg ikke at de jobber målrettet nok for å finne ut hva de vil si og hvilke kanaler de skal være i, sier Apeland til KOM24.

Han kjøper heller ikke argumentet om at ledere har for dårlig tid, og at de derfor trenger et apparat rundt seg.

– Noen toppledere trenger nok det, men langt ifra alle, sier han.

Kontakten med pressen bør i større grad prioriteres, mener Apeland.

– Jeg tror de som jobber med kommunikasjon i mange tilfeller gjør mediekontakt til en større prosess enn det trenger å være. Ledere bør kunne ta telefonen og være i stand til å snakke selv.

«Alle gjør det»

Flere og flere, også i det offentlige, snakker om viktigheten av å være til stede i sosiale medier. Plattformene trekkes ofte fram som et effektivt kommunikasjonsmiddel og som nyttige for å nå ut til yngre mennesker.

Apeland mener derimot at det blir for mye fokus på sosiale medier.

– Jeg tror generelt at man roter seg litt bort, og tenker for mye på kvantitet foran kvalitet. Det er bedre å gjøre få ting veldig bra, i stedet for å prøve å gjøre alt på en gang.

Som sjef i et kommunikasjonsbyrå har han selv opplevd å få henvendelser fra folk som ikke har tenkt nok på strategi og hva de vil oppnå.

– Vi var i kontakt med et bompengeselskap som ville ha råd om hvordan de burde være på Instagram. Argumentet deres var «alle andre gjør det, derfor må vi også være der». Hvis man ikke har god spredning, forsvinner mye av grunnen til å bruke tid på sosiale medier.

I 2021 var det 1 907 arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i 167 virksomheter i statsforvaltningen.

Apeland tror de ville klart seg akkurat like bra dersom dette antallet ble halvert.

Han sier også at han bare har fått positive tilbakemeldinger på kronikken. Og selv om han som byråleder foreslår at offentlige virksomheter heller leier inn hjelp utenfra enn å ansette folk, avfeier han at det hele er en «salgspitch» fra hans side.

– Det gjøres mye godt kommunikasjonsarbeid i det offentlige også. Det kommer selvfølgelig an på hva de gjør og hva de jobber med. Men mitt inntrykk er at store ressurser brukes på ting vi egentlig ikke trenger. Også er det heller ikke kommunikasjonsfolkene som har ansvaret alene her. Det er jo lederne som ansetter dem.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS