SAIH og Mint vil gi F. – F for Frihet
I august gjennomførte organisasjonen SAIH en pitche-runde med tre byråer, på jakt etter det som skulle lage årets høstkampanje. Jobben gikk til Mint Creatives og nå er kampanjen «F for frihet» på lufta.
Bakgrunnen for kampanjen er rapporten «Activism under Attack» fra SAIH som ble lansert 3. oktober og som forteller om økende undertrykkelse av studentaktivister, og om metodene de blir utsatt for.
– Studenter i verden i dag blir fengslet, truet med overvåking, utestengelse og stryk for å kjempe for menneskerettigheter som var viktig å få fortalt om gjennom kampanjen, sier Selma Bratberg, leder for SAIH, i en pressemelding.
Se kampanjefilmer lenger ned i saken.
F for Stryk eller F for frihet?
Kampanjen tar utgangspunkt i noe også norske studenter kan relatere til, nemlig det å få en F for stryk på en oppgave eller eksamen.
– F-en er kjent, og fryktet, av alle som studerer, forteller det kreative teamet Tone Humblen og Ida Fjeldbraaten i Mint Creatives som har utarbeidet kampanjemateriell samt rapporten i samarbeid med Brusjan Film og designer Kristine Larsen.
Å få en F kan bety at det blir vanskeligere å gå videre på studier, i karrieren, i livet.
– For mange studenter kan det være forskjellen mellom et godt eller et vanskelig liv. Likevel risikerer de fremtiden for å kjempe for det de tror på. De vet at det er det eneste som vil gi dem den viktigste F-en av de alle. Den som står for frihet. Og det er det vi ønsket å kommunisere med kampanjen, avslutter de.
Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) er en solidaritetsorganisasjon av og for studenter og akademikere, som har jobbet i over 60 år for å fremme høyere utdanning og akademisk frihet som en menneskerett.
Mint er et kreativt studio som utvikler strategier, konsepter og kampanjer for merkevarer, i alle kanaler. De jobber med kunder som Hjem.no, KLP eiendom, Nok., Cappelen Damm Utdanning mfl.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no