I kampanjen «Brygget for ettertanke» setter Akan Kompetansesenter, sammen med alle arbeidslivsorganisasjonene og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, søkelys på arbeidslivets drikkepress. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Y Story. Illustrasjonene er av Anette Moi.
I kampanjen «Brygget for ettertanke» setter Akan Kompetansesenter, sammen med alle arbeidslivsorganisasjonene og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, søkelys på arbeidslivets drikkepress. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Y Story. Illustrasjonene er av Anette Moi.

Akan deler ut Brysom Birra i ny alkovett-kampanje

Hva skjer når Norges toppledere får servert pils med en uvanlig bismak?

Publisert

I disse dager har nærmere 250 ledere over hele landet mottatt en sixpack med øl fra Akan kompetansesenter. Innholdet er alkoholfritt og på flaskene er det statistikk om alkoholbruk, en litt annerledes type «alkoholprosent» som er ment å trigge samtaler.

For mange blir julebordet et ubehagelig møte med dårlig drikkekultur, og over 300 000 nordmenn velger å droppe jobbfesten. 

– Vi bommer litt når så mange velger å ikke delta på et jobbarrangement, som i utgangspunktet skal være en hyggelig og inkludere sosial samling, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder hos Akan kompetansesenter, i en pressemelding. 

Målet med kampanjen er å invitere til refleksjon og treffe norske ledere med iøynefallende grafisk design og en direkte melding: «Hvordan er egentlig drikkekulturen hos dere?». 

Akan skriver i pressemeldingen at mottakelsen av sixpacken har vært positiv, flere ledere har respondert i egne poster i sosiale medier og uttalt seg både om statistikk, fakta og selve kampanjen. 

For mange blir julebordet et ubehagelig møte med dårlig drikkekultur, og over 300 000 nordmenn velger å droppe jobbfesten.
For mange blir julebordet et ubehagelig møte med dårlig drikkekultur, og over 300 000 nordmenn velger å droppe jobbfesten.

– Vi ønsket å gi norske ledere en påminnelse om hva mange faktisk føler om alkohol i jobbsammenhenger. Når flere ledere responderer og starter samtalen så er vi veldig fornøyde, sier Lynne Bakkeng.

Kampanjen har potensiale til å treffe rundt 300 000 arbeidstakere, dersom alle ledere mottar ølen og starter en samtale i egen virksomhet. 

Rådene gjelder selvsagt ikke bare for julebordet, men for alle sammenkomster med jobben hvor alkohol serveres. 

– Diskuter hvordan dere vil ha det når dere drikker alkohol sammen, hva som vil være problematisk bruk hos dere og hvordan dere skal håndtere konkrete situasjoner. Informer og snakk sammen om policyen slik at alle forstår hva det betyr. Vær tydelig på hensikt og motivasjon for å ha en policy, at den skal virkes forebyggende og gi muligheter til hjelp, avslutter Camilla Lynne Bakkeng. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS