Aleksander Hetland forteller i denne saken om hvordan han mener de skal klare å finne sin plass i den norske reklamebransjen.

– Da vi fikk Hennig-Olsen kontrakten fikk jeg tårer i øynene. Det var så viktig

Gjengen bak SMEH snakker om hvordan det er å starte opp reklamebyrå i 2023 og om hvorfor de mener dagens reklamer ikke er gode nok.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg føler en helt annen eierskap til sjappa her, så da vi vant Hennig-Olsen Is og markedsdirektør Marianne Høy Erikstad sa til oss at «Det var helt åpenbart at det måtte bli dere», fikk jeg tårer i øynene. Det var så viktig.

Det sier Aleksander Hetland til KOM24.

I sommer har han startet opp et nytt reklamebyrå med Petter Stordalen i ryggen. 

Den første store kunden de sikret seg var Hennig-Olsen-is.

Drømmen om å få lede et byrå har han hatt lenge, nå skal Hetland få teste ut ideene sine i praksis. Det ser han fram til.

– En sinnsvak følelse

– En ting er det der man går rundt i hodet og tenker på at dette her virker smart Sånn skal vi posisjonere oss, dette her er det vi tror vi kan få til. Noe annet er når man faktisk har gjort det og så ser man at de tankene man har hatt, det gir mening for andre også. Det er en sinnssvak følelse Og det gjør at du bare har lyst til å bygge mer og mer og videre på det, sier han.

Dialogen med gjengen i Storm og Petter Stordalen om å etablere et nytt reklamebyrå begynte rett over nyttår, da Stordalen inviterte en rekke bransjefolk til samtaler, for han ville starte et reklamebyrå litt på samme måten som de hadde gjort med Storm.

Da snakket de med flere i bransjen om hva de ville gjort om de fikk starte byrå, blant dem de snakket med var Hetland som kom med det han kaller for en klar tanke om hvordan han ville gjort det, med hvilke folk og hva slags posisjonering og hvilke kunder de skulle gå etter. 

– Da sa Petter «Ok, du gjør det veldig lett for oss å satse på det her» og så bare ble vi enige om det i et møte, forteller Hetland.

Men å starte et reklamebyrå i 2023 er noe de færreste gjør, med mindre de har en milliardær i ryggen.

– Hadde du gjort dette uten Stordalen i ryggen? 

Thomas Larsen Eltvik

– Det er ikke sikkert jeg hadde gjort det nå, men jeg hadde nok gjort det på et tidspunkt. Det hjelper med Storm og Stordalen i ryggen – også for å få med seg flinke folk. Da føles det tryggere å bli med på reisen, sier han.

– Mer ryddig fra start

Hetland peker på at om de taper en pitch så vil likevel byrået vil eksistere og lønnen kommer inn hver måned. 

– Det er ikke sånn at man sier at «Ja, men folkens, hvis vi får inn disse kundene Så kan vi også begynne å ta et lønn». Det gjør at det blir veldig mye mer ryddig fra start, sier han.

Han sier at de nå også har backoffice systemer og ting på stell som gjør at han kan bruke all tiden sin på å finne kunder og jobbe med kunder.

– Som er det jeg har lyst til å gjøre, sier Hetland.

Hetland sier at de har snakket mye om lanseringen av byrået og timing og han sier de har kommet fram til at det på en måte er det risiko, men på en annen måte er det også ganske mange muligheter knyttet til å starte nå.

Han tror at folk er på jakt etter jobber og at potensielle kunder ser etter nye byråpartnere. 

Men for å jobbe sammen med gjengen i Smeh stiller de krav til deg.

– Det handler jo om å sikre ROI for kundenes markedsinvesteringer og det er det vi ønsker å bygge byrået på. Å være det byrået som skaper mest verdi for kundene sine og bli kjent som det, sier han.

– Men det har vel alle reklamer og byrå?

– Kunden ser ikke like mye verdi

– Ja, det vil de Men vi har en historikk og metodikk som beviser at vi har fått det til. Vi vet at mange reklamebyråer i dag snakker om det, men det er ikke alle som etterlever det. Det tror jeg kundene blir mer og mer bevisst på, spesielt når de får kuttet i budsjettene, sier han.

Hetland sier det også handler om å levere verdi for kunden. Han drar fram det faktum at timeprisene omtrent ikke har rørt seg på 20 år er et bevis på at reklamebransjen ikke har levert nok verdi.

– Hadde man levert så mye verdi som vi hadde ønsket eller som vi sier at vi gjør, da hadde timeprisene endret seg. Da hadde vi vært der oppe sammen med management consultants, advokater PR og kommunikasjonsrådgivning, ikke sant? Men det har vi ikke. Så kundene ser ikke like mye verdi, dessverre. Og det er jo det vi må faktisk prøve å være en motpol til i bransjen, sier han.

Han peker på at flere og flere kunder inhouser og at tilliten til reklamebransjen faller. Det vil Smeh gjøre noe med, ved å jobbe på en litt annen måte.

– Å bevise at et reklamebyrå kan være en av de viktigste forretningspartnerne til kundene, på samme måte som advokater og business consultants er. Vi ønsker å endre tilliten til bransjen og være en spydspiss på dette, sier han.

Måten Smeh skal få det til er ved å bruke små team som er svært tett på kundene sine med dedikerte team

– Det er slik vi har jobbet med store kunder tidligere. Vi har vært et tight team som faktisk blir kjent med dem, og da kan vi alle forstå både marketingstrategien og business KPI-ene, som vi igjen oversetter til kreativitet og uttak. Vi tror på dette fremfor å koble på en haug med ressurser som ofte spres tynt over alle kunder, sier han.

Smeh består av Torstein Skogedal, Thomas Eltvik, Vilje Mohn og Marte Sønsterud i tillegg til Hetland. 

Eltvik sier at kundene må og skal kreve mye av dem, men at de som byrå og er nødt til å kreve noe tilbake.

Eltvik sier at kundene må og skal kreve mye av dem, men at de som byrå og er nødt til å kreve noe tilbake.

– Vi er nødt til å kreve at de måler kampanjene sine, at de slipper oss inn på dem, at samarbeidet er basert på gjensidig tillit og at de skjønner at de reklamer Blir oss som bare ute etter å presse mest mulig penger ut av dem, sier han.

Eltvik sier at de er opptatt av det de lager for kundene skal gi noe tilbake.

Skal vinne både i Gullblyanten og ANFO Effekt

– Og da må de stole på at våre anbefalinger kommer fra det stedet og at vi ikke bare selger en kul idé som vinner på Gullblyanten men som ikke fungerer i det hele tatt. Så de må forstå at vi har en felles interesse, sier han.

Begge to mener at det som har vært i stor grad et problem i bransjen er at byråene sine interesser og mål ikke alltid på linje med kundene sine mål 

De mener at det er ikke bare kreativitet alene som skaper verdi, men at det må være rettet i riktig retning. 

Og for å skape det, da må man forstå kundene og man må forstå hva KPI-ene deres er.

– Og så finner man de budskapene som faktisk man tror kan bidra til den endringen de ønsker, og så pakker man det inn i kreativitet, ikke bare her er det noe gøy som kan vinne noe, stol på oss og så kommer dere til å få effekt, sier Hetland og fortsetter: 

– Det er en grunn til at det er nesten ingen i bransjen som klarer å vinne både ANFO-effekt og Gullblyanten med de samme jobbene. Det er jo beviset på at den beste kreativiteten skaper mest effekt og det har vi faktisk klart, sier han og smiler.

Eltvik sier at de tror det er mulig, men det er ikke så mange som har gjort det tre-fire år på rad.

– Men vi tror det er mulig. Men det krever en del av oss som byrå, det krever en del av kundene. Og da er det å slippe oss tett innpå, forstå forretningsbehovene deres og gjensidig tillit, sier han.

Powered by Labrador CMS