Dette produktet fra GoGasm prydet Lykos helside i VG i helgen.

Lyko med sjakk-relatert og leken helside: – En merkevarebyggende aktivitet for oss

– Dette var en mulighet til å skape oppmerksomhet rundt en kategori det ikke snakkes så mye om, sier markedssjefen om intim-stuntet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi snur oss raskt når noen har en god idé, sier markedssjef i Lyko, Aleksandra Dybdal Holthe til KOM24.

Markedssjef i Lyko Aleksandra Dybdal Holthe, håper folk så humoren og trakk på smilebåndet i helgen.

I helgen kunne de som har fått med seg sjakk-overskriftene den siste tiden, humre litt ekstra.

I lys av anklagene om juks i sjakk-dramaet mellom Magnus Carlsen og amerikaneren Hans Niemann, har det blitt spekulert i om sistnevnte på en eller annen måte jukset. Først i Sinquefield Cup, hvor Carlsen trakk seg påfølgende dag. Og deretter i Julius Baer Generation Cup, der Carlsen trakk seg i andre trekk.

Det har siden blitt skrevet om de ulike måtene man kan jukse på i sjakk. Noen av metodene som trekkes fram er mobilbruk, hyppige toalettbesøk, liten øreplugg eller medhjelper blant publikum.

Carlsen la ut en kryptisk Twitter-melding etter turneringene.

En leken merkevare

I sjakk-dramaet mellom Carlsen og Niemann har spekulasjoner om bruk av analkuler oppstått. Lørdag satte helsiden fra Lyko i VG fokus på et produkt fra deres intim sortiment.

– Lyko er jo en leken merkevare, og blant alvoret i både mediebildet og i skjønnhetsbransjen om dagen, er det fint å kunne by på reklame som, om ikke annet, får en til å trekke på smilebåndet, sier markedssjefen.

Og legger til at de samtidig synes det var en morsom måte å løfte en kategori som folk flest kanskje ikke er klar over at de selger på Lyko

– Vi støtter fair play altså, bare så det er sagt. Men hvis man absolutt må jukse i sjakk så har vi tydeligvis «hjelpemidler» hos oss på Lyko. Det har vi lært denne uka!

Tilbakemeldingene har så langt har vært utelukkende positive.

– Både fra kunder og kollegaer i bransjen. Det er mye latteremojis, så det virker som at de som skjønner koblingen synes det var morsomt.

Dybdal Holthe sier de ønsker å kunne raskt hoppe på trender eller dagsaktuelle saker som kanskje kan føre til mer kreativ markedsføring.

Det er jo flere aktører som er gode på dette. Jeg gikk nylig forbi WB Samson og deres «Kanel N°1»-poster (med referanse til Chanels ikoniske parfyme, Chanel N°5), og det treffer jo innmari godt når man catcher referansen. Sånt blir man glad av, i alle fall en markedsnerd.

En liten gavepakke

Ideen kom fra Lykos reklamebyrå Åkestam Holst.

– Og deretter gikk det slag i slag. Gode kontakter i Schibsted likte ideen, og vipps så var det en helside i VG på lørdag, XL boards utendørs og en Facebook-post.

Men om helsiden har ført til oppsiktsvekkende mye salg siden lørdagen, lar seg ikke sjekke mandag.

– Akkurat nå får vi ikke sjekket fordi siden er nede etter slipp av julekalendere i dag! Det har rett og slett vært så mye trafikk at den har krasjet.

– Men uavhengig av salg eller ei, så er dette først og fremst en merkevarebyggende aktivitet for oss, og med en ambisjon om å skape liking snarere enn konvertering.

Dette var en mulighet til å skape oppmerksomhet rundt en kategori det ikke snakkes så mye om.

– Og det var jo også en liten gavepakke. Så får vi se om slike aktiviteter leder til økt salg i kategorien på sikt.

Den svenske skjønnhetsgiganten er usikker hva Magnus Carlsen synes om annonsen.

– Men jeg har inntrykk av at han er en fyr med humor, så dette tar han nok med knusende ro. Skulle det gå trått med sjakken eller at han er nysgjerrig, så er det bare å høre av seg.

Powered by Labrador CMS