MENINGER:
Insourcing gjør ikke byråene overflødige – men presset øker
«Det går nesten ikke en uke uten at du leser om enda et stort selskap som har opprettet sitt eget byrå og spart X antall timer på eksterne konsulenter. Og de mindre virksomhetene følger etter – med stor suksess», skriver Alexander Augustesen, CEO i Zuuvi.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det går nesten ikke en uke uten at du leser om enda et stort selskap som har opprettet sitt eget byrå og spart X antall timer på eksterne konsulenter. Og de mindre virksomhetene følger etter – med stor suksess.
Gartners CMO Spend Survey 2021 viste også at 29 prosent av fjorårets arbeid, som normalt ville blitt utført av byråer, i stedet ble insourcet – og tallene for året før er omtrent de samme, så tendensen er klar.
Samler kunnskap
Selskaper har tradisjonelt outsourcet markedsføring fordi det har vært enklere, og det finnes et hav av byråer og frilansere å velge mellom.
Men den teknologiske utviklingen går vanvittig fort innen markedsføring, og det har ført til et skifte der virksomheter nå har tilgang til verktøy som gjør det enklere å ha et inhouse markedsføringsteam, som står for driften og kan reagere raskere på ideene som oppstår.
Når bedriftene insourcer, samler de kunnskap og eksperter i bedriften slik at de er mindre avhengige av byråene. Det hjelper ikke at byrået for eksempel kan mer om merkevaren og designmanualen enn bedriften selv.
Motivasjonen er spesielt drevet av et ønske om hurtighet, og noen ganger en «time-to-market» som er nesten lik null. Som da Det Konservative Folkeparti ved forrige valg, midt under en opphetet partilederdebatt på DR mellom Søren Pape Poulsen (K) og Stram Kurs' formann Rasmus Paludan, kunne publisere bannerannonser som siterte Søren Papes spontane utfall mot Paludan, og utløste kveldens største bifall – mens debatten fortsatt pågikk.
Denne måten å drive markedsføring på viser behovet for å kunne gå raskt videre på en kreativ idé mens den er høyaktuell, og det kan du ikke hvis du trenger en ekstern designer og utvikler. Bare hvis du på forhånd har samlet de eksterne medlemmene av teamet i et «War Room» i forbindelse med en begivenhet som f.eks. EM-finalen. Inhouse er bare mer effektivt når du har oppsettet på plass.
Skulle jeg starte et byrå i dag, ville jeg holdt meg langt unna produksjons- og fullservicemodellen, og i stedet satt sammen et team av kreative hoder for kampanjer samt spesialister som løpende tilegner seg ny kunnskap innen hvert sitt felt. Kundene skal kunne leie og ha dem tilgjengelig til tidsbegrensede oppgaver, og løpende oppgradere kundenes egne markedsavdelinger.
Det vil alltid være et behov for ekstern sparring med spesialister, men så lenge bedriftene selv legger rammene for å skape egne eksperter, vil de stå sterkere på sikt.
Det ideelle insourcing-oppsettet har to spor:
Du har noen i teamet som tenker stort, strategisk og visjonært. Og så har du teamet som leverer i den daglige driften, produserer og utfører.
Dette trenger du
Hvis disse befinner seg internt på huset, har du kunnskap og handlingskraft tett på deg, og du kan raskt snu deg rundt og endre på markedsføringsstrategien hvis du oppdager at kjernemålgruppen er enklere å nå på TikTok enn i motebladene.
I et moderne markedsføringsteam trenger du en strateg og tre kjerneprofiler bestående av en historieforteller, en grafisk designer og en analytiker som har kontroll på informasjonen og hvordan den kan brukes til å effektivisere innsatsen – og i tillegg ulike spesialister, avhengig av hvor bedriftens markedsføring forventes å ha størst effekt. I et lite team kan det være en fordel hvis strategen og analytikeren er samme person.
Byråene har absolutt en fremtid, fordi de kan tiltrekke seg de skarpeste hodene som ønsker å jobbe med flere ulike kunder og kan holde seg oppdatert på trender og teknologier. Men de bør forvente at stadig mer av produksjonen gjøres inhouse hos kundene – også av de mindre kundene, som får tilgang til stadig flere verktøy som gjør at de kan utføre oppgavene raskt selv.
«Raskt» i dag er langsomt neste år, så byråene vil oppleve at deres spisskompetanse er etterspurt – men at den først og fremst er ønsket til å oppgradere interne ressurser og dermed evnen til å utføre oppgavene hos kundene.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.